کد خبر: ۸۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 05
شفا آنلاین>سلامت>تايج يک تحقيق جديد که در نشريه Social Science & Medicine منتشر شده، حاکي از آن است که، نوع مسئوليتي که افراد در محل کار خود دارند، مي‌تواند شانس آنها را براي چاق شدن تحت‌تاثير قرار دهد.
به گزارش شفا آنلاین،در سال 2014، بيش از 9/1 ميليارد نفر در سراسر جهان اضافه وزن داشتند که از اين تعداد، 600 ميليون نفر چاق محسوب مي‌شدند. محققان معتقدند نوع کار افراد مي‌تواند در چاقي آنها تاثيرگذار باشد.

محققان در اين مطالعه بين‌المللي، داده‌هاي 450 فرد (230 زن و 220 مرد) را که اغلب آنها در سنين ميانسالي قرار داشتند، بررسي کردند. اين افراد در انواع مشاغل مختلف، مشغول به کار بودند. محققان، قد، وزن و دور کمر آنها را اندازه گرفته و با استفاده از مصاحبه تلفني، در مورد وضعيت شغلي‌شان اطلاعاتي کسب کردند. پس از کنترل سن، جنس، درآمد خانوار، ساعت‌هاي کاري و طبيعت کار، محققان دريافتند که دو عامل ارتباط نسبتا قوي با چاقي داشتند.

 نکته جالب توجه آنکه اين دو عامل، تاثير معکوس گذاشته بودند. اين نتايج نشان دادند که داشتن مهارت و آزادي براي استفاده از آنها در محل کار، با شاخص توده بدني کمتر و سايز پائين‌تر کمر همراه بود، در حالي که اگر کسي مجبور بود تصميم‌هاي زيادي را در محل کار خود و براساس مسئوليت‌هايش اتخاذ کند، اندازه کمر بيشتري داشت. با توجه به اين نتايج، به نظر مي‌رسد به غير از پرخوري و نداشتن فعاليت، فاکتورهاي ديگري، مانند وضعيت‌هاي زيست‌محيطي، رواني، اجتماعي و فرهنگي هم در بروز چاقي اهميت دارند.

شايد بتوان اينطور توجيه کرد، داشتن مسئوليت زياد، استرس فرد و مصرف غذاي وي را افزايش داده يا با تغييراتي در بدن براي پردازش مواد غذايي همراه مي‌شود که نتيجه‌اي ندارد جز تجمع چربي. Medical News Today

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: