کد خبر: ۸۴۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۳ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 06
شفا آنلاین>اجتماعی>بعد از کلي بوق خوردن، گوشي را برمي‌دارد و بدون عذرخواهي يا اقدامي مبني بر اينکه قصد دارد پاسخگو باشد به حرف زدنش با مخاطب ادامه مي‌دهد و من همچنان اين‌طرف خط در انتظار واکنشي هستم.

 به گزارش شفا آنلاین،بالاخره با لحن خاصي مي‌گويد: «مطب دکتر فلاني بفرماييد!» با دلخوري تقاضاي وقت معاينه کرده و به اورژانسي بودن شرايط بيمارم اشاره مي‌کنم. با سردي پاسخ مي‌دهد که دکتر تا ماه آينده زمان ندارد و اگر مي‌خواهم ماه ديگر تماس بگيرم و بي خداحافظي قطع مي‌کند.

اين اتفاق يا مشابه آن براي بسياري از ما اتفاق افتاده و در کنار منشي‌هاي مهربان، منشي‌هايي نيز هستند که به قول يکي از بيماران از دکتر بيشتر ادعا دارند. با نگاهي به وجود اين مشکل در جامعه پزشکي و خدمات درماني کشور، عليرضا زماني، مديرعامل مجتمع آموزشي راز کيميا سعي کرده تا براي اين مشکل راه‌حلي پيدا کند. وي با همکاري سازمان فني و حرفه‌اي، دوره‌هاي تخصصي آموزش منشي‌گري پزشکي را برگزار کرده و راه‌حل اين مشکل را در برگزاري کلاس‌هايي براي منشي‌ها يافته است.

چرا به فکر برگزاري چنين کلاس‌هايي افتاديد؟

به اعتقاد من مهم‌ترين شخص بعد از پزشک در يک کلينيک يا بيمارستان و حتي در يک واحد کوچک‌تر مثل مطب، منشي است.

وقتي بيمار وارد يک مرکز پزشکي مي‌شود، خواسته‌هايي دارد که اگر به درستي ساماندهي نشوند، ممکن است حتي باعث بدتر شدن حال بيمار شود. بيمار دچار درد جسمي است و برخورد نامناسب يک منشي کارنابلد مي‌تواند به ايجاد عارضه روحي در بيمار يا همراه بيمار منجر شود. همين موضوع ما را به فکر برگزاري اين کلاس‌ها انداخت.

يک منشي آموزش‌ديده از نگاه شما چه شرايطي دارد؟

منشي‌هاي حرفه‌اي به اين حرفه فقط به ديد يک پاسخ‌دهنده تلفن نگاه نمي‌کنند. همه مرکزهاي درماني به يک فرد آموزش‌ديده نياز دارند که از نوع پوشش تا برخوردش بر اساس استانداردهاي تعريف شده باشد.

همچنين منشي‌هاي متخصص، دوره کمک‌هاي اوليه را گذرانده و مسلط به نحوه برخورد با بيماران و همراهانشان هستند و همچنين مهارت کامل آماده‌سازي بيمار براي مراحل مختلف معاينه و آزمايش‌ها را دارند. براي مثال منشي مطب‌هاي انکولوژي بايد بتوانند بيماران و همراهانش را وقتي بيمار تحت شيمي‌درماني است حمايت، کنترل و راهنمايي کنند.

منشي‌ها در حال حاضر با وجود برخي نارضايتي‌ها به کارشان ادامه مي‌دهند. حُسن يک منشي آموزش‌ديده چيست؟

مزيت آموزش منشي ها در اين است که وقتي منشي يک مطب در کارهايش مهارت داشته باشد، پزشک با آرامش بيشتري به بيمارانش مي‌رسد. مراجعه‌کنندگان مطب‌ها زياد مي‌شود و برخورد مناسب در تبليغ يک پزشک و ارائه خدماتش بسيار تاثيرگذاراست. يعني اين کار در واقع فقط آموزش نيست؛ بلکه نوعي سرمايه‌گذاري است.


وقتي يک پزشک براي آموزش منشي خود هزينه مي‌کند، درواقع سرمايه‌گذاري براي راه‌اندازي تبليغاتي منطقي و گسترده کرده‌ است. در واقع يک منشي حکم مادر مجموعه درماني را دارد. بسياري مواقع حال بيمار بد نيست اما نياز رواني دارد که کسي حالش را درک کند و يک منشي متبحر فقط مي‌تواند اين کار را به بهترين شکل انجام دهد.

منشي‌ها رابط بين مراجعان با مديران هستند و وقتي يک منشي آموزش‌ديده باشد، مي‌تواند با راهکاري صحيح حتي افرادي که از يک مجموعه ناراضي هستند را هدايت و راهنمايي کند.

چه استانداردهايي براي آموزش منشي‌ها تعريف کرده‌ايد؟

نوشتن استاندارد کار سختي است. براي استانداردنويسي بايد تمام سطوح را در نظر مي‌گرفتيم. 10 سطح براي آموزش يک منشي تعريف کرديم و از اصول سازمان‌شناسي تا آداب پذيرايي را در آن طرح کرديم. حتي براي روابط عمومي ديجيتال منشي‌ها و اين موضوع که يک منشي بداند چگونه از سامانه پيامکي استفاده کند و از اين طريق پيگير حال بيمار باشد و البته تکريم بيمار را مد نظر قرار دهد، استاندارد نوشتيم.

جامعه هدف شما نيروهاي جديدي است که مي‌خواهند آموزش ببينند يا منشي‌هاي پزشکان را نيز آموزش مي‌دهيد؟

هر دوي اينها را شامل مي‌شود. منشي‌گري فرايندي بسيار تخصصي است و بايد شخصيت پيدا کند. صحبت‌هايي با وزارت کار داشتيم تا سازماني براي حمايت از منشي‌هاي متخصص داشته باشد. همچنين با بخش نيازمندي‌هاي همشهري صحبت کرديم تا ستوني براي منشي‌هاي حرفه‌اي درنظر گرفته شود.

حرف آخر؟

ما معتقديم کشوري که مي خواهد روبه‌جلو حرکت کند، بايد منشي‌هايي پيشرفته و آموزش ديده در رفتار و برخورد داشته باشد. زيرا منشي‌هاي مدبر مي‌توانند مديران هر مجموعه را ساماندهي کرده و باعث ارتقاي کشور شوند.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: