کد خبر: ۸۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 05
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >پژوهشگران کينگز کالج لندن در يک مطالعه جديد مدعي شدند تعداد خال‌هاي روي بازوي راست هر فرد مي‌تواند براي پيش‌بيني خطر ملانوما، کشنده‌ترين شکل سرطان پوست، مورد استفاده قرار گيرد.
به گزارش شفا آنلاین،سيمون ريبرو، محقق ارشد اين مطالعه از دپارتمان تحقيقات و اپيدميولوژي ژنتيک در کينگز کالج و همکارانش، نتيجه تحقيقات خود را در نشريه معتبر British Journal of Dermatology منتشر کرده‌اند.

در حالي که ملانوما مسوول بروز کمتر از 2 درصد از موارد مبتلا به سرطان پوست است، قسمت اعظم مرگ و مير ناشي از سرطان پوست را رقم مي‌زند. خال‌ها (مول يا nevi)، عامل خطر کليدي ملانوما به شمار مي‌روند. به عبارت ديگر، هرچه فردي تعداد خال بيشتري داشته باشد، بيشتر احتمال دارد که به ملانوما تبديل شود.

براساس گزارش ريبرو و همکارانش، هر خال اضافه‌اي که فرد داشته باشد، خطر ابتلا به ملانوما را 2 تا 4 درصد بيشتر مي‌کند. اما محققان متذکر مي‌شوند که در سطح مراقبت‌هاي اوليه، شمردن خال‌ها براي هر فرد، فقط نوعي اتلاف وقت است!

در اين مطالعه، محققان به دنبال اين بودند که تعيين کنند، آيا تعداد خال‌هاي موجود در ناحيه مشخصي از بدن مي‌تواند براي پيش‌بيني تعداد کل خال‌هاي تمام بدن استفاده شود يا خير. به اين ترتيب، شايد بتوان خطر ابتلا به ملانوما را براي هر فرد مشخص کرد.

در فاصله زماني ژانويه 1995 و دسامبر 2003، اين تيم تحقيقاتي داده‌هاي 3594 زن دوقلو را که جزئي از مطالعه TwinsUK بودند، بررسي کردند. پرستاران آموزش‌ديده تعداد کک و مک‌ها و خال‌هاي 17 ناحيه بدن هر فرد شرکت کننده را شمردند. همچنين، نوع پوست، رنگ مو و چشم افراد هم يادداشت شد. محققان سپس يافته‌هاي خود را در جمعيت کوچکتري، متشکل از 400 زن و مرد، تکرار کردند.

محققان دريافتند که تعداد خال‌ها روي بازوي راست هر فرد، قوي‌ترين پيش‌بيني کننده تعداد کل خال‌ها در همه بدن است. زنان با بيش از 7 خال روي بازوي راست، 9 برابر بيشتر احتمال داشت که حداقل 50 خال در تمام بدن خود داشته باشند. زناني که حداقل 11 خال روي بازوي راست خود داشتند، بيشتر احتمال داشت که بيش از 100 خال در تمام بدن خود داشته باشند؛ نشانه‌اي از احتمال 5 برابري بيشتر ابتلا به ملانوما.

اين مطالعه همچنين نشان داد تعداد خال‌هايي که درست بالاي آرنج راست قرار دارند، يک پيش‌بيني کننده قابل توجه از تعداد کل خال‌هاي بدن است که در نواحي مختلف بدن مانند ساق‌ها و پشت فرد.

ريبرو معتقد است اين يافته‌ها ممکن است کاربرد مهمي در تشخيص ملانوما در سطح مراقبت‌هاي اوليه داشته باشد. به اين ترتيب، پزشکان عمومي با سرعت و دقت بيشتري، تخميني از تعداد کل خال‌هاي بدن بيمار به دست آورده و احتمال خطر بروز ملانوما را تعيين مي‌کنند.

محققان مراکز تحقيقاتي ديگر هم در اين راستا، نظرات مساعد خود را اعلام کرده‌اند. دکنر کلاري نايت، از موسسه تحقيقات سرطان بريتانيا معتقد است، يافته‌هاي به دست آمده، بسيار مفيد و کاربردي هستند. از آنجا که کمي کمتر از نيمي از ملانوماها از خال‌ها برمي‌خيزند، مهم است که چه چيزي براي پوست طبيعي است و چه تغييراتي مي‌تواند پيش‌بيني کننده خطر ابتلا به ملانوما باشد.


البته محققان نکته ديگري را هم ذکر کرده‌اند و اينکه نبايد فقط به بازوها نگاه کرد. ملانوما در هر نقطه‌اي از بدن مي‌تواند رشد کند، به طوريکه شايع‌ترين محل آن در زنان روي ساق و در مردان روي تنه آنها است.

 Medscape


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: