کد خبر: ۸۴۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 04
شفا آنلاین>سلامت>محققان به تازگي نشان داده‌اند آپنه خواب، خطر پيشرفت نقرس و بروز حملات آن را افزايش مي‌دهد. در واقع، آپنه خواب باعث مي‌شود دوره‌هايي از محروميت از اکسيژن در طول شب اتفاق افتد که همين امر، توليد اوريک اسيد را در جريان خون بيشتر مي‌کند.
به گزارش شفا آنلاین، البته اطلاعات اندکي در مورد ارتباط ميان اين دو وضعيت وجود دارد. آپنه خواب که وضعيت شايع‌تري از نقرس است، اگر درمان نشود، خطر فشار خون بالا، حمله قلبي، سکته‌مغزي و نارسايي قلبي را افزايش مي‌دهد. چاقي نيز نقش مهمي، هم در آپنه خواب و هم در نقرس دارد، اما آپنه خواب همچنان خطر بروز نقرس را افزايش مي‌دهد، حتي اگر وزن نيز در نظر گرفته نشود.

در اين مطالعه، محققان داده‌هاي تقريبا 10 هزار فردي را که به تازگي آپنه خواب برايشان تشخيص داده شده بود، از بانک داده‌اي بريتانيا بررسي کرده و آن را با داده‌هاي بيش از 40 هزار فردي که از نظر جنس، سن، سال تولد و وزن بدن با بيماران مطابقت داشتند، اما مبتلا به آپنه خواب نبودند، مقايسه کردند. در طول يک سال پيگيري، 270 مورد نقرس رخ داد: 76 مورد در گروه آپنه خواب و 194 مورد در گروه مقايسه. ميانگين سني افراد مبتلا به نقرس، 60 سال گزارش شد.

نقرس حدود 2 برابر بيشتر از گروه مقايسه، در گروه آپنه خواب شايع بود. هرچند چاقي خطر آپنه خواب را افزايش مي‌دهد، بعضي افراد لاغر هم به اين وضعيت مبتلا هستند و حتي در اين دسته از بيماران، خطر بروز نقرس تا 80 درصد هم مي‌رسد. قدم بعدي آن است که مشخص شود، آيا درمان آپنه خواب خطر نقرس را کاهش مي‌دهد يا خير که احتمال آن هم کم نيست. آپنه خواب با تغيير سبک زندگي، مانند کاهش وزن يا استفاده از وسايل کمکي حين خواب قابل درمان است.

بعضي مطالعات نشان داده‌اند که اگر اين وضعيت درمان شود، سطح اسيد اوريک خون هم کاهش مي‌يابد. البته بعضي مي‌گويند سال‌ها طول مي‌کشد تا کريستال‌هاي اوريک اسيد در مفاصل تجمع پيدا کرده و باعث شعله‌ور شدن حملات نقرسي شود، پس آپنه خواب نمي‌تواند علت ايجاد نقرس باشد و اما ممکن است محيط ايده‌آلي را براي شعله‌ور شدن حملات نقرسي ايجاد کنند. آپنه خواب و خطر نقرس در بسياري از افراد با کاهش وزن (اگر اضافه وزن داشته باشند)، خوردن مواد غذايي سالم و مصرف متعادل الکل و گوشت قرمز، کاهش مي‌يابد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: