کد خبر: ۸۳۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 31
شفا آنلاین>سلامت>مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اطلاعات به دست آمده از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان هیچ گونه عامل اسیدی را نشان نمی دهد و از این رو با قطعیت می توان گفت علت تنگی نفس اهالی خوزستان باران اسیدی نبوده است.
به گزارش شفا آنلاین، شینا انصاری روز شنبه افزود: 17 ایستگاه اندازه گیری پارامترهای آلودگی هوا در استان خوزستان فعال است که گازهای دی اکسید نیتروژن، گوگرد، منواکسید کرین، ازون، ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و ذرات معلق کمتر از 10 میکرون را اندازه گیری می کنند که تعدادی از آنها میزان بنزن ها و آروماتیک ها را نیز می سنجند.
وی تاکید کرد: اطلاعات به دست آمده هیچ یک از این ایستگاه ها نشان از اسیدی بودن باران اخیر در استان خوزستان ندارد.
انصاری با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز این حادثه دخیل است گفت: اداره کل استان خوزستان اعلام کرده است چهار عامل سوختن فلرهای گازی ( مشعل های گاز) ، سوزاندن مزارع نیشکر، آتش زدن پسماندها و گرده افشانی گیاه کنو کارپوس در این مساله دخیل هستند.
وی با بیان اینکه اکنون گرده افشانی در صدر علت بروز این حادثه قرار دارد افزود: چند سالی است درختچه ای به نام ' کنوکارپوس' که بومی منطقه نیز نیست به صورت دستی در استان خوزستان به وفور کاشته شده است و اکنون فصل گرده افشانی آن است که کارشناسان معتقدند علت بروز تنگی نفس می تواند گرده افشانی این گیاه باشد.
کنوکارپوس درخت یا درختچه ای است که از نظر اندازه بسیار متنوع بوده و گاهی هم به صورت گسترده روی زمین پهن می شود ولی معمولا به صورت راست و مانند درخت است و ارتفاع آن تا ۲۰ متر و قطر تنه آن به 80 سانتی متر می رسد. درختی همیشه سبز است که معمولا در مناطق گرمسیر و خاک شور کاشته می شود.
این گیاه از خانواده بادام هندی است و علاوه بر ایران در سواحل کالیفرنیا، فلوریدا، امریکا و برزیل نیز دیده می شود.
مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باران اسیدی نبوده است گفت: البته تمام این عوامل در حد حدس و گمان است و بررسی دقیق همچنان ادامه دارد و با توجه به اهمیت موضوع وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز باید اطلاعات لازم را در اختیار سازمان محیط زیست قرار دهد.
وی اظهار کرد: اکنون سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در قالب کارگروهی در حال پیگیری و بررسی موضوع هستند تا علت اصلی تنگی نفس مردم استان خوزستان مشخص شود.
در سال های 91 و 92 شاهد بروز تنگی نفس در مردم استان خوزستان بودیم که این مساله تعداد زیادی از آنها را به بیمارستان کشاند امسال نیز بیش از چهار هزار نفر به علت تنگی نفس به بیمارستان ها و مراکز درمانی استان خوزستان مراجعه کردند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: