کد خبر: ۸۳۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>سلامت>سازمان غذا و داروي آمريکا محصول دهاني بوپرنورفين buprenorphine را با نام تجاري بلبوکا Belbuca و ساخت شرکت دارويي اندو Endo، براي درمان دردهاي مزمن که، آنقدر شديد هستند که به درمان با داروهاي اوپيوئيدي روزانه، سر ساعت و طولاني‌مدت نياز دارند، و از سوي ديگر، براي بيماراني که گزينه‌هاي درماني جايگزين برايشان ناکافي است، تائيد کرد.
به گزارش شفا آنلاین،اين محصول، نخستين مورد از اين دسته فرمولاسيون دارويي است که بوپرنورفين (داروي اخيرا تائيد شده براي مديريت درد) را با سيستم تحويل داروي فيلم بوکال ترکيب مي‌کند.

بوپرنورفين يک ماده کنترل شده Schedule III است. به اين معنا که، امکان بالقوه سوء‌استفاده از آن در مقايسه با داروهاي Schedule II کمتر است. اکثر داروهاي اوپيوئيدي در دسته داروهاي Schedule II قرار دارند. انتظار مي‌رود بلبوکا تا3 ماهه اول 2016 وارد بازار دارويي آمريکا شود. قرار است اين دارو در 7 قدرت دوز، از 75 ميکروگرم تا 900 ميکروگرم، هر 12 ساعت، در دسترس بيماران قرار بگيرد.

بلبوکا اين امکان را فراهم مي‌سازد تا تيتراسيون و درمان بيماران را، براساس دوزهاي موثر و قابل تحمل، شخصي کنند. تائيد اين دارو براساس داده‌هاي فاز 3 دو کارآزمايي باليني دو سو کور، تصادفي شده و با کنترل دارونما بوده‌است.

1559 بيماري که در اين مطالعات بررسي شدند، مبتلا به درد مزمن کمر با شدت متوسط تا شديد بودند. بيماران به طور تصادفي به دو گروه دريافت کننده بوکال فيلم دارونما يا بلبوکا تقسيم شدند. در هر دو مطالعه، بوکال فيلم بلبوکا باعث بهبود پايدار و قابل توجه در شدت دردي شد که خود بيمار نسبت به ابتداي درمان تا هفته 12 گزارش مي‌کرد.

شايع‌ترين واکنش‌هاي جانبي که در درمان با بلبوکا ديده شد، عبارتند از تهوع، يبوست، سردرد، استفراغ، خستگي، گيجي، خواب‌آلودگي، اسهال، خشکي دهان، و عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني. تجويز بلبوکا با احتياطات‌هايي همراه است که عبارتند از: 1) خطر اعتياد اوپيوئيدي، سوء‌مصرف، و استفاده نادرست از محصول که منجر به استفاده بيش از حد و مرگ بيمار مي‌شود. پزشکان بايد اين خطر را به همه بيماران گوشزد کرده و آنها را به‌طور منظم از نظر تغييرات رفتاري يا شرايط ديگر پيگيري کنند.

2) خطر نارسايي شديد و تهديد کننده حيات يا مرگبار سيستم تنفسي، 3) خطر مصرف تصادفي آن، خصوصا بوسيله کودکان، 4) خطر بروز علايم ترک در نوزاد. FDA Website

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: