کد خبر: ۸۳۵۷۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >در نظام آموزشی آمریکا تاکید بر نظام آموزشی فراگیر مبتنی بر ادغام دانش‌آموزان استثنایی در میان دانش‌آموزان عادی است.
به گزارش شفا آنلاین،درخصوص دانش‌آموزان طیف اوتیسم نیز اکثرشان در مدارس عادی حضور دارند مگر آن‌که به‌طور ویژه‌ای نیاز به نگهداری‌های خاص داشته باشند که باز هم تاکید بر بهبود وضع و بازگرداندن آنها به مدارس عادی مدنظر است.

شخصی‌سازی طرح آموزشی برای هر دانش‌آموز
در این نظام هر دانش‌آموز دارای طرح آموزشی شخصی خود است که به آن « IEP: Individualized Educational Plan» می‌گویند.

بدین معنی که کودک مورد ارزیابی دقیق از طریق تست‌های استاندارد قرار گرفته و سپس توانایی‌ها و ضعف‌های او سنجیده می‌شود و طرح آموزشی مشخصی برای یک‌سال حاوی اهداف مشخص با زمان‌بندی مشخص در هر یک از زمینه‌های درسی، گفتاری، رفتاری و تعاملی برای او به شکل شخصی طراحی می‌شود و هر ٣ ماه یک‌بار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. همچنین هر دانش‌آموز در محیط مدرسه بنا به نیاز، خدمات گفتاردرمانی، کاردرمانی، فیزیوتراپی و موسیقی‌درمانی دریافت می‌کند.

کلاس‌های ادغامی
کلاس‌های این دانش‌آموزان در مدرسه عادی به ٣ سطح تقسیم‌بندی می‌شود. این تقسیم‌بندی براساس میزان نیاز و نیز میزان توانمندی دانش‌آموز در مسیر ادغام طراحی می‌شود.
سطح یک: این کلاس از ٨ دانش‌آموز، یک آموزگار، ٢ آموزگاریار و ٣ مراقب تشکیل می‌شود. این دانش‌آموزان به بیشترین سطح از مراقبت و توجه اختصاصی برای پیشرفت نیازمندند.

یکی از مهم‌ترین وظایف ٢ معلم‌یار یا آموزگاریار آن است که هنگام آموزش درجمع ٨ نفره، یکی از معلم‌یارها باید به تمرکزبخشی کودک و شناسایی و حذف عوامل مزاحم برای تمرکز حواس دانش‌آموزی که با او کار می‌شود، بپردازد و معلم‌یار دیگر به آماده‌سازی دانش‌آموز بعدی اقدام کند. وظیفه مراقبان آن است که در امور شخصی، نظافت و عبور و مرور این دانش‌آموزان در مدرسه کمک کنند. مثلا هنگام تردد به سالن ژیمناستیک یا کلاس‌های گفتار و کار و فیزیوتراپی و موسیقی‌درمانی  یا سفر علمی به خارج از مدرسه و مانند آن.

سطح ٢:  این کلاس هم مانند کلاس ٨ نفره از همان ترکیب برخوردار است اما آموزش‌ها از حالت من تو من (فرد به فرد) خارج شده و دستورالعمل‌ها و تکلیف‌های گروهی داده می‌شود و کمک مربی‌ها یا همان معلم‌یارها وظایفشان را بر همین اساس در تمرکزدهی و حذف عوامل مزاحم انجام می‌دهند.
سطح ٣: ادغام در کلاس عادی (Mainstream) دانش‌آموزانی که چند سال را در کلاس‌های سطح‌های قبلی گذرانده و آماده تعامل با دانش‌آموزان عادی شده باشند به کلاس‌های ٢٤، منتقل می‌شوند که معمولا ٦ نفر از ٢٤ نفر از دانش‌آموزان اختلالات نافذ رشد هستند.

برنامه‌های جانبی تقویت تعاملات اجتماعی
یکی از برنامه‌های جانبی تقویت تعاملات اجتماعی اختصاص یکی از دانش‌آموزان عادی برای همراهی و تعامل با دانش‌آموز استثنایی در زنگ‌های تفریح است که به این برنامه « Peer mentoring Program»می‌گویند.

در این برنامه دانش‌آموز عادی از قبل آموزش دیده است که چگونه با دانش‌آموز استثنایی تعامل داشته باشد و مهارت‌های تعاملی‌اش را به‌عنوان یک دوست افزایش دهد. یکی دیگر از برنامه‌های تقویت تعاملات اجتماعی، حضور اعضای کلاس در فروشگاه‌های اطراف مدرسه و نیز انجام فعالیت‌های مرتبط است؛ مثلا آشنایی با مغازه‌داران و مشاغل آنها که به امنیت این کودکان هنگام گم شدن نیز کمک می‌کند. همچنین مهارت خرید کردن و ارزش پولی مواد خریداری شده و نیز فعالیت‌هایی مثل تهیه مواد اولیه کیک و درست کردن کیک در مدرسه با همکاری دیگر دانش‌آموزان.

سفرهای علمی به مراکز مختلف تفریحی، علمی و آموزشی به شکل گروهی نیز با اهداف و برنامه‌ریزی مشخصی جهت تقویت تعامل و افزایش آگاهی‌های این دانش‌آموزان طراحی می‌شود. در مراحل ورود به دبیرستان استعدادیابی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برحسب استعداد و توانمندی در برنامه گنجانده می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: