کد خبر: ۸۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 27
شفا آنلاین>سلامت>میلیون نفر روستایی و استانهای فارس و مازندران از خدمات پزشک خانواده بهره‌مند شدند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص جایگاه پزشک خانواده در طرح سلامت گفت: پزشک خانواده برای توسعه خدمات سلامت نقش مهمی دارد اما پزشک خانواده باید به نظام ارجاع متصل باشد که برای آن نیاز به پلی کلینیک‌های تخصصی است که پزشک عمومی بیمار را به این کلینیک‌ها ارجاع می‌دهد، مهمترین اقدام وزارت بهداشت در این خصوص مثل 600 پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی را آماده خدمت رسانی و 250 پلی کلینیک هم درحال ساخت است که می‌تواند سطح دو و سه ارجاع را ایجاد کند.
 
وی ادامه داد: برای شهرهایی با جمعیت زیر 20 هزار نفر درحال برنامه ریزی برای نظام ارجاع هستیم که امیدواریم در سال 94 شاهد برقراری نظام ارجاع برای 23 میلیون نفر روستایی باشیم. 
پزشک خانواده و نظام ارجاع حلقه‌های متصل هستند. پس باید سطوح ارجاع تعریف شده باشد ما برای 23 میلیون نفر روستایی و استان‌ها فارس و مازندران پزشک خانواده را تامین کرده‌ایم.

وی در خصوص زیر ساختهای لازم برای طرح پزشک خانواده عنوان کرد: معنا دار بودن نظام ارجاع نیازمند زیر ساخت برای سطح دو و سه و ارتباط پزشک خانواده با آن است، پرونده الکترونیک سلامت از زیر ساختهای دیگر نظام ارجاع است که در حال اجراست که اگر این زیر ساختها صورت نگیرد این موضوع به صورت شعار باقی خواهد ماند. 
آ
قاجانی در خصوص اقداماتی که برای رفع کمبود پزشک در مناطق دور دست صورت گرفته است تصریح کرد: همکاران تلاش زیادی در این رابطه داشتند، وضعیت بهتر شده و پزشک حتی در نقاط دور دست مرزی هم حضور دارد. اما پزشکان عمومی داوطلب برای کار در مناطق دور دست هنوز کم هستند.
 
وی در ادامه گفت: طرح تحول سلامت با پزشک خانواده موافق است، ما قصد داریم رویکرد بنیادی نه شعاری در این رابطه داشته باشیم و به تدریج زمینه‌های آن فراهم خواهد شد.

معاون درمان در خصوص فواید طرح پزشک خانواده عنوان کرد:از فواید این طرح دسترسی مردم به خدمات ، مراقبت‌های بهداشتی، تشخیص و درمان،‌کنترل هزینه و جلوگیری از هزینه‌های غیر ضروری اثر بخش‌تر است. نظام سلامت برای هدفمند شدن باید از پزشک خانواده و نظام ارجاع با زیر ساخت مناسب بهره‌مند گردد. yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: