کد خبر: ۸۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 30
شفاآنلاین:سلامت>جهادگران جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران با استفاده از لارو نوعی مگس به عنوان روش درمانی مکمل موفق به بهبود و ترمیم زخم‌های دیابتی شدند.
به گزارش شفاآنلاین: مدیر مرکز جامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران افزود: نتایج شگفت انگیز استفاده از این روش بر روی 30 بیمار در همایش دوم ترمیم زخم و بافت ارائه خواهد شد.

دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید گفت: در کنار پروتکل‌های درمانی که خدمات ویژه را در فاز مطالعاتی به بیماران زخم‌های مزمن به ویژه زخم‌های دیابتی ارائه می‌دهد کلینیک‌های تخصصی از جمله لارو درمانی راه اندازی شده است.

لارو درمانی روشی تایید شده برای ترمیم زخم

وی با اشاره به اینکه لارو درمانی روشی تایید شده است افزود: از این روش برای ترمیم زخم‌های مزمن در کشوهای اروپایی و آمریکا استفاده می شود وگواهی FDA دارد.

وی گفت: با همکاری گروه حشره شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در کنار متخصصان مرتبط چرخه تولید و استریل لارو نوع خاصی مگس در کشور تولید می‌شود.

مدیر مرکز جامع ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران ادامه داد: این روش درمانی نوعی ایده گیری از طبیعت است زیرا کار این نوع مگس تجزیه بافت‌های مرده در طبیعت است.

وی افزود: در جنگ جهانی اول وقتی بیماران زخمی می شدند مشاهده شد زخم‌هایی که روی آن‌ها کرم و لارو دارد زودتر خوب می شود اما با ورود آنتی بیوتیک‌ها متاسفانه این روند فراموش شد و الان که در عصر مقاومت آنتی بیوتیک‌ها هستیم این روش‌ها دوباره زنده شده است.

دکتر اسماعیلی جاوید گفت: هم اکنون در آمریکا هر جلسه لارو درمانی معادل 500 تا700 دلار هزینه دارد؛ اما در ایران تخمین هر جلسه که هنوز به مرحله تجاری نرسیده است تا 100 هزار تومان برآورد می شود.

وی افزود: در شش ماه گذشته 150 بیمار به علت زخم دیابت، کاندیدای قطع عضو بودند که با رضایت شخصی از بیمارستان‌ها ترخیص شدند و به ما مراجعه کردند، از میان آن‌ها پنج نفر به قطع عضو رسیدند و مابقی یا درحال درمان هستند یا ترمیم یافته شده اند.

وی یکی از علل موفقیت این روش را همکاری و ارتباط بین صنعت و گروه‌های پزشکی و کار تیمی عنوان کرد و افزود: با تجمیع گروه‌های تخصصی ارتوپد، غدد، عفونی، رادیولوژی و پزشکان و پرستاران ترمیم زخم خدمات جامعی به بیماران ارائه می شود. 

وی ابراز امیدواری کرد در اولین سالگرد تاسیس این مرکز، جشن بهبودیافتگان مربوط به زخم مزمن پای دیابتی را برگزار کنند. 

نتایج موفقیت آمیز خدمات ارائه شده این مرکز و درمان بیماران زخم دیابتی با استفاده از روش مکمل لارو درمانی در دومین همایش ملی زخم و ترمیم بافت که از ششم تا هشتم آبان در سالن غرضی بیمارستان میلاد برگزار می شود ارائه خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: