کد خبر: ۸۳۱۹۹
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۶ - ۰۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 30
شفا آنلاین>سلامت>آيا هيچ‌گاه فکر مي‌کرديد مي‌توان رويا ديدن را با روشن و خاموش کردن يک سوئيچ، آغاز کرد و به پايان رساند؟ شايد در آينده نزديک اين احتمال وجود داشته باشد، زيرا دانشمندان آمريکايي راهي را براي نشان دادن راهکار آن شناسايي کرده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،محققان در اين مطالعه دريافتند که فعال کردن نورون‌هاي خاص در منطقه‌اي از مغز به نام مدولا، در کسري از ثانيه، باعث بروز مرحله REM خواب در موش‌ها مي‌شود. از سوي ديگر، غيرفعال کردن اين نورون‌ها توانايي آنها را براي رفتن به مرحله REM مختل مي‌کند. نتايج اين مطالعه در نشريه معتبر Nature به چاپ رسيده است.

REM مرحله‌اي از خواب پستانداران است که حدود 25 درصد از سيکل خواب ما را تشکيل مي‌دهد. اولين فازآن هم به‌طور طبيعي 70 تا 90 دقيقه پس از به خواب رفتن رخ مي‌دهد. در همين مرحله است که پروسه خواب ديدن ايجاد مي‌شود. محققان معتقدند نبود کنترل عضلاني که در طول خواب REM رخ مي‌دهد، باعث مي‌شود در حين رويا ديدن نتوانيم کاري انجام دهيم.

در اين مطالعه، براي درک بهتر نقش نورون‌هاي گاباارژيک GABAergic در مدولا، که در طول خواب REM فعال هستند و نقش آنها در توليد خواب REM، محققان از روشي به نام اپتوژنتيک استفاده کردند. در اين روش، موش‌ها از نظر ژنتيکي مهندسي شدند تا يک پروتئين نشانگر، فقط در نورون‌هاي GABAergicبروز پيدا کند. در روش اپتوژنتيک، يک کانال يوني حساس به نور در نورون‌هاي GABAergic و به‌وسيله يک ويروس جايگذاري مي‌شود. پس از آن، با کمک نور ليزر که از راه يک فيبر اپتيکال به مغز مي‌رسد، نورون‌هاي GABAergic تحريک مي‌شوند. اين تيم تحقيقاتي توانست نورون‌هاي GABAergic را با نور ليزر و با کمک قرار دادن يک پمپ يوني مهاري درون نورون‌ها غيرفعال کند.

نتايج نهايي حاکي از آن بودند که فعال کردن نورون‌هاي GABAergic در مدولا، زماني که موش‌ها خوابند، باعث القاي خواب REM در عرض چند ثانيه مي‌شود. در حالي که غيرفعال کردن نورون‌ها حين خواب، توانايي آنها را براي رفتن به مرحله REM کاهش داده يا توانست آن فاز خواب را کاملا متوقف کند.

محققان در اين مطالعه متذکر مي‌شوند که، اين اکتشاف ممکن است يک گره حياتي در شبکه نسبتا کوچکي باشد که به ما اجازه مي‌دهد تصميم‌گيري کنيم آيا در طول خواب، رويا ببينيم يا خير.Medical News Today




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: