کد خبر: ۸۲۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 25
شفا آنلاین>سلامت>آگاهی پزشکان از انتخاب بیماران می‌تواند ‌منجر به ارائه خدمات بهتر و برآورده کردن نیازهای منطقی بیماران شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی محمد مصدق‌راد استادیار گروه سیاست گذاری و مدیریت سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران  بیان کرد: بسته خدمات ارائه شده توسط پزشک مهمترین علت انتخاب پزشک توسط بیماران بوده است که منظور از بسته ارائه خدمات این است که پزشک معالج خدمات کاملی به بیمار ارائه می‌دهد.

وی افزود: در این بسته ارائه خدمات پزشک بیمار را به صورت خصوصی نه در حضور سایر بیماران ویزیت می‌کند، اطلاعات لازم را در زمینه اقدامات تشخیصی، درمانی و مراقبتی به بیمار می‌دهد و راه‌حل های علمی به بیمار برای درمان پیشنهاد می‌کند.فرایند ارائه خدمات(مدت زمان انتظار کم برای دیدن پزشک، جلوگیری از معطل شدن بیمار، ویزیت بیمار ‌در زمان و نوبت تعیین شده، اختصاص کافی برای معاینه بیمار، اختصاص کامل زمان ویزیت به معالجه بیمار و نه کارهای دیگر، ارجاع بیمار به تخخصص‌های مختلف در صورت لزوم و عدم ارجاع بی‌مورد) و نوع خدمت به ترتیب از عوامل مهم دیگر در انتخاب پزشک توسط بیمار بوده‌اند.

دکتر مصدق‌راد اظهار داشت: محیط فیزیکی مطب از تمیزی و زیبایی آن گرفته تا امکانات تخصصی مطب، هزینه خدمات پزشکی و مکان مطب پزشک کم اهمیت ترین عوامل موثر بر انتخاب پزشک توسط بیماران است، شاید دلیل این باشد که بیماران زمان زیادی را در مطب نمی‌گذارند و در مقابل محیط فیزیکی بخش های بستری بیمارستان ها از اهمیت بیشتری برای بیماران بستری برخوردار است همچنین قیمت نیز در مقایسه با سایر موارد انتخاب بیمار اهمیت کمتری دارد.

وی با توجه به اینکه موارد مطرح شده طبق آمارها و پژوهش های انجام شده است مطرح کرد: انتخاب بیمار از طریق ایجاد رقابت بین پزشکان برای ارائه خدمات بیمار محور به عنوان عاملی برای بهبود کیفیت خدمات پزشکی عمل می‌کند. پزشکان مجبور می‌شوند تا کیفیت خدمات خود را ارتقاء دهند، در غیر این صورت در بازار رقابت بیماران خود را از دست خواهند داد. انتخاب آگاهانه بیماران موجب می‌شود که پزشکان نسبت به نیاز‌ها و انتظارات منطقی بیماران پاسخگو باشند، با این وجود عواملی مانند کمبود منابع نظام سلامت، توزیع نابرابر سلامت، عدم وجود اطلاعات در زمینه عملکرد پزشکان وجود دارد که مانع اجرای درست انتخاب بیمار خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: سیاستگذاران نظام سلامت کشور باید نسبت به این عوامل آگاهانه باشند و سعی ‌در رفع آن‌ها نمایند تا بتوانند انتخاب آگاهانه بیمار را نیز به خوبی در برنامه پزشک خانواده ‌بگنجانند تا تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر دسترسی، کیفیت و کارایی خدمات ارائه شده توسط پزشکان خانواده داشته باشد، در این زمینه خدمات بیمار محور و شواهد محور باید تأکید شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: