کد خبر: ۸۲۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۹ - ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 23
شفاآنلاین:سلامت>عضو تیم اعزامی مرکز پزشکی حج وزیارت هلال احمر به عتبات عالیات با اشاره به برگزاری مراسمی خاص طی روز عاشورا در کربلای معلی توصیه های مهم بهداشتی و پزشکی به زائران ایرانی ارائه کرد.

به گزارش شفاآنلاین:محمود رضا نظافتی با اشاره به اینکه روز عاشورا مراسم سنتی خاصی در کربلا برگزار می شود و زائران ایرانی حاضر در کربلا باید مراقبت های بهداشتی ویژه ای از خود به عمل بیاورند،گفت: در طول های سال های گذشته زائرانی را داشته ایم که خود هیچ مشارکتی در مراسم نداشته و صرفاً در اطراف محل برگزاری مراسم بوده اند، اما به طور ناخوداگاه دچار آسیب های جدی شده اند.

این پزشک کشورمان تأکید کرد: در زمان برگزاری این مراسم باید بیشترین فاصله ممکن از افراد شرکت کننده در مراسم گرفته شود چرا که ممکن است نتوانند وسیله سنتی خود را کنترل کنند و ناخواسته به زائران حاضر در محل آسیب برسانند. در سال های گذشته نیز موردی را داشتیم که تیغ به صورت سهوا" به دست یکی از زائران برخورد کرده و موجب قطع عصب دست وی شده است.

نظافتی ادامه داد: آلودگی هایی که ممکن است از راه خون منتقل شود بسیار مهم است و باید مراقب بود و زئران می توان از عینک، ماسک و دستکش استفاده کنند تا مانع ورود آلودگی های خونی به بدنشان شوند.

این پزشک بیهوشی و فوق تخصص درد به زائرانی که روز عاشورا در کربلا حضور دارند توصیه کرد: در مراسم های مناسب دیگری که در روز عاشورا در کربلا برگزار می شود حضور داشته باشند و در مسیر برگزار مراسم سنتی عاشورا حضور نداشته باشند.

نظافتی عنوان کرد: همچنین به دلیل برگزاری مراسم طویرج (بعد از نماز ظهر زائران از تل زینبیه در حالی که به سر می زنند وارد بین الحرمین می شوند و این کار چند بار تکرار می شود) و ریختن خاک در این مسیر مراقب گرد و خاک و در صورت داشتن بیماری تنفسی مانند آسم مراقب تشدید این بیماری باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: