کد خبر: ۸۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 23
شفا آنلاین>سلامت>پژوهشگران در مطالعات جدید خود به خاصیت ضد سرطانی موجود در گلسنگ های خزه مانند درخت مرکبات پی بردند .
به گزارش شفا آنلاین،در مطالعات انجام شده مشخص شد که این ماده قادر به نابودی بیش از نیمی از سلول های سرطانی طی 48 ساعت است .

پژوهشگران در مطالعات اخیر خود دریافتند که ماده موسوم به پاریتین parietin که در گلسنگ های خزه مانند تنه و شاخه های درختان مرکبات از جمله لیمو ، پرتقال و نارنج موجود است ، به طور بالقوه می تواند برای ساخت داروهای ضد سرطان مورد استفاده قرار گیرد .

در این مطالعات ، دانشمندان موسسه مطالعات سرطان وینشیپ Winship Cancer Institute در دانشگاه اموری Emory University ؛ کشف کردند که پاریتین که با نام فیشن physcion نیز شناخته می شود قادر به کند کردن روند رشد سلول های سرطان خون leukemia و نابودی آن ها است .


پژوهشگران در مطالعات آزمایشگاهی خود دریافتند که  این ماده قادر به نابود کردن بخش عمده ای از سلول های سرطانی موجود در نمونه های خونی بوده و هیچ نوع عارضه نامطلوب و ماده سمی نیز در خون تولید نمی کند .

گفتنی است این پژوهش ها به سرپرستی جینگ چن Jing Chen در حال پی گیری است و وی در حین بررسی خواص بازدارنده متابولیک آنزیم 6PGD به طور تصادفی خاصیت ضد سرطانی ماده پاریتین parietin را کشف کرد . 

جینگ چن در رابطه با این موضوع گفت : " این بخش از اثر واربورگ Warburg effect موجب تغییر ساختار سوخت و ساز سلول های سرطانی شده  و ما دریافتیم که آنزیم 6PGD نقش مهمی در سوخت و ساز سلول های سرطانی در انواع مختلف سرطان دارد . "

تیم پژوهشی موسسه مطالعات سرطان وینشیپ برای بررسی دقیق تر این تاثیرات ، اقدام به نمونه برداری از بافت های سرطانی یک بیمار مبتلا به سرطان خون از نوع lymphoblastic leukemia کردند که این بیماری در وی به مرحله حاد رسیده بود . پژوهشگران پس از کشت این سلول ها در محیط آزمایشگاه به آن ها ماده موسوم به پاریتین parietin را اضافه کرده و پس از چهل و هشت ساعت دریافتند که بیش از نیمی از سلول های سرطانی در نمونه مورد کشت قرار داده شده ، به طور کامل از بین رفته و همچنین هیچ کدام از سلول های خونی سالم ، آسیب ندیده اند .

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله پزشکی منتشر Nature Cell Biology  شده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد .سینا پرس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: