کد خبر: ۸۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از نوعی پلیمر و نانو لوله های کربنی روش غیر سمی برای تمایز سلول های مغز استخوان به سمت سلول های عصبی ارائه دادند و امیدوارند با ادامه این مطالعات به راهکاری برای درمان بیماری های عصبی دست یابند.
به گزارش شفاآنلاین : مجری طرح و دانشجوی دکتری این درباره طرح پژوهشی خود توضیح داد: این پروژه در قالب پایان نامه دوره کارشناسی ارشد و با عنوان تمایز سلول های مغز استخوان به سمت سلول های نورون بر بستر پلی کاپرولاکتون (PCL) – کربن نانو لوله (CNTs) اجرایی شد.
مریم مهدی زاده عمرانی با بیان اینکه پلی کاپرولاکتون، نوعی پلیمر است، اظهار داشت: در مطالعات ما این پلیمر به صورت پوششی بر روی بستری از نانو لوله های کربنی مورد استفاده قرار گرفت که نانو لوله ها با استفاده از روش رسوب دهی شیمیایی فاز بخار بهبود یافته با پلاسما ( PECVD) بر روی لایه سیلیکونی به صورت عمودی و منظم رشد داده شده اند.
وی هدف از اجرای این طرح را تولید سلول های عصبی ذکر کرد و یادآور شد: در بیماریهایی همچون آلزایمر، سلول های نورون از بین می رود و در این مطالعات به دنبال راهکارهایی برای بازتولید و جایگزینی این سلول ها از سلول های بدن خود فرد بودیم.
مجری طرح که در مطالعات خود از سلول مغز استخوان استفاده کرده است، در این رابطه توضیح داد: سلول مغز استخوان، یکی از سلول های در دسترس و ارزان قیمت به شمار می آید که درعین حال از توانمندی تمایز و تبدیل به سایر رده های سلولی برخوردار است از همین رو در مطالعات خود از این نوع سلول ها استفاده کردیم و با استفاده از روش ها و فاکتورهای شیمیایی در مدت 48 ساعت توانستیم سلول های مغز استخوان را به سلول های نورون تمایز دهیم.
وی با تاکید بر اینکه تمایز سلولی بر بستر نانو لوله های کربنی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: نانو لوله های کربنی دارای هدایت الکتریکی است از همین رو این خاصیت می تواند در تمایز سلولی به سمت نورون تاثیر مثبت ایفا کند.
مهدی زاده زیست سازگاری را از مزایای پلی کاپرولاکتون دانست و گفت: در مطالعات گذشته زیست سازگاری این مواد اثبات شده بود و ضمن آن که این مواد سمیت سلولی نخواهد داشت.
وی همچنین درخصوص دلایل استفاده از کربن نانو لوله ها در این طرح تحقیقاتی اظهار داشت: درمطالعات مشابه از این نانو لوله ها در تحقیقات استفاده شد ولی معایبی داشت که در مطالعات خود تلاش کردیم تا ایرادات را کم کنیم.
این محقق جوان درباره اهمیت دستاوردهای این پروژه تحقیقاتی گفت: با توسعه این روش می توان از آن به عنوان راهکاری برای جایگزینی نورون های آسیب دیده در بیماری های عصبی استفاده کرد و به دنبال آن برای درمان بیماری های عصبی چون آلزایمر مطرح شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: