کد خبر: ۸۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۴۶ - ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 19
شفا آنلاین>اجتماعی>محیط زیست> مساحت‌شان مدام درحال افزایش است. حالا اگر روی نقشه، کانون‌های گرد و غبار، رنگی دیگر به خود بگیرند مثلا قرمز شوند، مساحت و روندشان خیره‌کننده خواهد بود. فرقی هم نمی‌کند، کانون‌های داخلی یا خارجی. هر چه هست، روندی افزایشی است آن هم با سرعتی غیرقابل باور.
به گزارش شفا آنلاین،در داخل کشور، دریاچه و تالاب‌ها شرایط خوبی ندارند و از آنها به‌عنوان کانون‌های مهم گرد و غبار یاد می‌شود. دشت‌هایی که به‌دلیل بهره‌برداری بیش از حد از منابع آبی کشور، به بیابان تبدیل شده‌اند، هم کانون‌های دیگری هستند که با هر بادی گرد و خاک را بر سر شهرها می‌ریزند. زمین کشاورزی رها شده و چراگاه‌هایی که به دلیل چرای بیش از حد، راه بیابانی شدن در پیش گرفته‌اند را هم باید به این کانون‌ها اضافه کرد.

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. آن‌سوی مرزها حتی گرد و غبار کشورهایی که مرز خاکی با ایران ندارند هم به دلیل تغییرات اقلیمی، جنگ و خشکسالی، به تهدیدی جدی برای سلامتی ایرانی‌ها تبدیل شده‌اند.

جنگ و ناامنی در سوریه و عراق و عدم همکاری عربستان، امکان اجرایی کردن اقدامات مشترک برای حل بحران گرد و غبار را از کشور گرفته و حالا با وجود بارش نخستین باران پاییزی در بسیاری از شهرهای کشور، استان‌های مرزی را رها نکرد و زیر سایه غبار برد.

معصومه ابتکار نسبت به افزایش کانون‌های جدید بروز گرد و غبار در خارج از مرزهای کشور هشدار می‌دهد، «بخش مهمی از گرد و غبار ایران دارای منشاء خارجی است و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش یا ایجاد کانون‌های خارجی جدید برای گرد و غبار ایران است.»

دیروز در سازمان حفاظت محیط‌زیست، کمیته راهبردی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور معاونان رئیس‌جمهوری و نمایندگان دستگاه‌های مسئول برگزار شد و رئیس سازمان حفاظت
محیط زیست، با اشاره به گسترش روزافزون پدیده گرد و غبار در کشور و ابعاد و کانون‌های آن، گفت: «پدیده گرد و غبار در پیوند با موضوع تغییر اقلیم قرار دارد و از این‌رو در کلیه برنامه‌ریزی‌ها علاوه بر تمرکز روی مباحث و روش‌های مقابله‌ای باید به برنامه‌های سازگاری هم توجه داشت.»

او ادامه داد: «سازگاری با پدیده تغییر اقلیم همان موضوعی است که مورد غفلت واقع شده ولی امروز با توجه به اهمیت بحث گرد و غبار در کشور و مباحث علمی که در جنبه‌های مختلف این پدیده وجود دارد، سازگاری نیز در کانون توجه قرار گرفته است.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن اشاره به گستردگی ابعاد پدیده گرد و غبار، تأکید کرد: «وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند نقش بسیار مهم و کلیدی در کنترل کانون‌های داخلی گرد و غبار داشته باشد زیرا بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد، اراضی کشاورزی رها شده و مراتعی که به دلیل چرای بیش از حد دام تبدیل به بیابان شده ازجمله کانون‌های داخلی گرد و غبار در کشور است.»

او با تأکید بر لزوم اصلاح و بازنگری در سیاست‌های کلان کشور به‌ویژه در حوزه‌هایی همچون کشاورزی و دامداری، تصریح کرد:  «روش‌های سنتی پاسخگوی شرایط کنونی نیست و ضرورت نگاه علمی و دانش‌بنیان و تغییر سیاست‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های منطبق با شرایط کنونی بسیار جدی است.»

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست خاطرنشان کرد: «برنامه‌های مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور به‌ویژه در استان‌هایی که تحت‌تأثیر بیشتر این پدیده قرار دارند همچون خوزستان، سیستان و بلوچستان و ایلام با جدیت درحال پیگیری و انجام است.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: