آسيب رساندن به بدن حرام است
حجتالاسلام سيدعلي ميرموسوي، استاديار دانشگاه مفيد،
در پاسخ به اين پرسش گفت:«آسيب رساندن به جسم حرام است. حال
اگر اين آسيب به واسطه عزاداري براي ائمه ايجاد شود، وضعيت بدتري دارد. لذا
هم پيامبر و هم ائمه مردم را از اين کار منع کردهاند. زدن به سر و سينه و
جراحت و جاري ساختن خون از بدن، نميتواند گواه بر غصهداري و دريافتن
پيام قيام عاشورا باشد. قمهزني و زنجيرزني بهشدت، طوري که به بدن آسيب
برسد، از لحاظ شرعي و عقلي نيز صحيح نيست.
عزداري براي حسين(ع) بايد همراه
با عقلانيت باشد. از طرف ديگر قيام عاشورا به اين دليل بود که آرامش به
جامعه اسلامي بازگردد. بنابراين چنانچه جامعهاي داراي امنيت و آرامش
نباشد، هدف قيام عاشورا به درستي فهميده و فهمانده نشده است.»
عزاداريهاي سليقهاي
مصطفي درايتي، مشاور رييس دولت اصلاحات در امور روحانيت،
هم در خصوص عزداريهاي ماه محرم گفت:«مشکلي در باب عزاداري ماه محرم احساس
ميشود، اين است که مراسمهاي سوگواري امام حسين(ع) سليقهاي شده است. از
نظر عدهاي از مردم اينکه مراسمهايي حالت عزاداري درست شود، کافي است. حال
برجا بودن معيارها و اصول صحيح عزا و غصهدارشدن براي سيدالشهدا در حاشيه
قرار ميگيرد.
در نتيجه اينگونه عوامل تبديل به آفت عزاداريها شده و روزبه روز گسترش پيدا کرده است. عمده قضيه برميگردد به اين نکته که آيا وظيفه ما در عزاداريها ميتواند تناسبي با مقصود عاشورا نداشته باشد يا بايد در آن راستا باشد؟ وارد شدن سليقه به مراسم عزاداري امام حسين(ع) درست نيست و باعث انحراف ميشود. معيار مهم براي شکل صحيح عزداري، ظاهر عزاداران و اشعاري است که حين سوگواري بر زبان مداحان جاري ميشود. فلسفه عاشورا بايد در جزءجزء اين اشعار موج بزند.
تبديل اشعار خوانندگان به مداحي در وصف امام
حسين(ع) درست نبوده و انحرافات جدي را به دنبال خواهد داشت. مخصوصا اينکه
برخي علاوه براينها به صدمه زدن به جسم خود و ايجاد حرکات نمايشي هم دست
ميزنند.»
آسيبهاي عزاداريها برطرف شود
حجتالاسلام عليرضا صادقي واعظ، از سخنران مذهبي،
هم دراين خصوص گفت:«عزاداري امام حسين(ع) مهمترين شبکه ارتباطي بين اقوام
و ملل دنياست. در ماه محرم، تمام عالم با هر مذهب، طرز فکر، عقيده، جايگاه
و اعتبار اجتماعي و شغلي که دارند، عزادار امام حسين(ع) هستند. حتي
يهوديان، مسيحيان و حتي آنهايي که لاييک بوده و مذهبي ندارند، همه و همه
عزاي سيدالشهدا را ارج مينهند.
پساز اينکه شبکهاي با ميل و رغبت ايجاد شده، بايد نهايت استفاده را برد. بنابراين، مساله عزاي اما م حسين يک وحدتي است، براي ارتباط برقرار کردن با تمام دنيا. طبيعتا بايد آسيبها و آفتهايي که براين عزاداري وارد ميشود، تشخيص داده شده و برطرف شود تا به اين ارتباط لطمه وارد نشود.» وي ادامه داد:«در عزاداري و پيروي از اين امام بزرگوار، اصل اول و مهم عقلانيت انسان است. يعني آنچه که عقل و منطق ميپذيرد، بايد گفته شده و انجام شود. نکته دوم مبني بر تاکيد ائمه بر غلو نکردن در عزاداري امام حسين است.
عبور از حدودي که مشخص شده ارزش کار را ازبين خواهد برد. امروزه چشم تمام دنيا، مخصوصا دشمنان اسلام ناظر بر عزاي امام حسين(ع) است. بنابراين از مسائلي که موجب وهم ميشود و تصوير نادرستي از عزاي اين امام و حقانيت قيام عاشورا ارائه ميدهد، بايد دوري کرد.سپید