کد خبر: ۸۱۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 17
عضو هیئت مدیره انجمن آلزایمر کشور در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن آلزایمر کشور گفت: طبق تخمین ها و بر اساس آمارهای جهانی، هم اکنون در کشور حدود600هزار نفربیمار مبتلا به دمانس(زوال عقل) داریم که در رأس آن بیماری آلزایمر قرار دارد؛ یعنی 60درصد این افراد بیماران آلزایمری هستند.

دکتر غلامرضا حاجتی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن بیان این خبر اظهارکرد: با توجه به وضعیت کنونی هرم جمعیتی ،در 20سال آینده جامعه ما به سمت پیر شدن می رود. یعنی در 20 تا 30 سال آینده حجم دمانسی های ما 2 تا 3 برابر خواهد شد. بنابراین خیلی جای کار داریم و با افزایش آگاهی عمومی می توانیم نگرش و رفتار مردم را در برابر آلزایمر نیز تغییر دهیم.

وی ادامه داد: بر اساس تخمین های جهانی یک بیمار مبتلا به آلزایمر در جهان سالانه 50 هزار دلار و در کشور ما ماهانه به طور متوسط بین 3 تا 5 میلیون تومان هزینه های مستقیم دارد.

متخصص اعصاب و روان تأکید کرد: اگر از الان به فکر باشیم؛ می توانیم سیر بیماری را کند کنیم. زیرا آمارها نشان می دهد با یک سال تشخیص زودرس این بیماری 5 سال از رسیدن بیمار به مراحل ابتدایی نیز جلوگیری می شود؛ بنابراین تشخیص زودرس؛ آگاهی عمومی جامعه و آگاهی از پیشگیری آن برای ما یک هدف است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در بروز آلزایمر 12 تا 25 درصد زمینه ژنتیکی وجود دارد و پیشگیری از آن افزایش ذخایر شناختی است. یعنی مغزما در طول حیاتمان حدود 90 تا 95 درصد آن بدون استفاده باقی می ماند .بنابراین اگر بتوان در دهه های چهارم تا ششم زندگی مهارت های فراگرفته را در مغز ذخیره کرد در جلوگیری از ابتلا به آلزامیر نیز بی تأثیر نیست. برای نمونه آموزش یک زبان جدید؛موسیقی،نقاشی،حل جداول روزنامه ها، ورزش؛ استفاده از مواد غذایی که رادیکال های آزاد را در بدن کاهش دهند می توانند بسیار تاثیر گذار باشد.

حاجتی همچنین افزود: توصیه ساده ما مصرف روزانه یک تا دو بشقاب میوه جات مختلف است. زیرا در این صورت رادیکال های آزاد تأمین شده و از تشکیل پلاک های آلزایمر در مغز نیز جلوگیری می کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: