کد خبر: ۸۱۶۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۳ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 15
شفاآنلاین :سلامت >دارو و درمان >معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو از ظرفیت و پتانسیل ایران برای تبدیل شدن به بزرگترین صادر کنندگان داروی گیاهی در جهان خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر رسول دیناروند در جلسه دیروز شورای برنامه ریزی سلامت و ارتقای سطح کیفیت زندگی برنامه ششم توسعه که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، بابیان این که 87 شرکت تولید کننده دارو در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر 71 شرکت تولید کننده مواد اولیه دارو و بیش از 120 شرکت وارد کننده دارو در کشور فعالیت می کنند.

رییس سازمان غذا و دارو تعداد شرکت های تولید کننده مکمل و غذاهای ویژه را 100 شرکت بیان کرد و افزود: 57 شرکت تولید کننده ملزومات پزشکی، 36 شرکت پخش سراسری و 80 شرکت پخش استانی در کشور فعالیت دارند.

دکتر دیناروند با اشاره به این که مبنای نظام دارویی ایران، داروهای ژنریک است، اظهار داشت: دسترسی به داروهای اساسی، توسعه توانمندی های ملی، توسعه صادرات دارو، تامین و تضمین کیفیت در تولید و توزیع داروها و تضمین سلامت داروها با ثبت عوارض و گزارش دهی در خصوص دارو از سیاست های ملی دارویی ایران است.

وی نظارت بر قیمت داروها و تنظیم بازار، نظارت بر ارائه خدمات دارویی در سطح عرضه، مصرف منطقی دارو و حمایت، ترغیب و ارتقا تجویز و مصرف داروهای گیاهی را از دیگر سیاست های نظام دارویی ایران در حیطه تولیت بیان کرد.

دکتر دیناروند با بیان این که کمیسیون قانونی ساخت و ورود دارو و شورای بررسی و تدوین داروهای ایران به منظور انتخاب داروهای جدید برای ورود به فهرست رسمی و بازار دارویی کشور تشکیل شد، اظهار داشت: کاهش پرداخت از جیب به ویژه برای بیماران خاص و صعب العلاج، ثبت و بررسی عوارض جانبی داروها، مبارزه با قاچاق و تقلب در دارو و قیمت گذاری دارو از سیاست های نظام دارویی ایران در حیطه قانون گذاری است.

معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو بر دسترسی عادلانه آحاد مردم به داروهای موثر، با کیفیت و با قیمت مناسب تاکید کرد و گفت: کاهش سهم پرداختی هزینه های دارویی، ارتقاء و بهبود کیفیت ارائه خدمات دارویی سرپایی و بستری، ترویج و توسعه و اصلاح تجویز و مصرف منطقی داروها، تضمین کیفیت، اثر بخشی و ایمنی داروها و تنظیم فهرست دارویی کشور و انتخاب داروها براساس ارزیابی های اقتصاد دارو از اهداف حوزه سلامت در بخش دارو است.

دکتر دیناروند در بخش دیگری از سخنان خود، میانگین 10 ساله سهم ریالی داروهای تولید داخل از کل بازار دارویی کشور را 64.5 درصد بیان کرد و گفت: پیش بینی می شود در پایان برنامه ششم این سهم به 75 درصد افزایش یابد.

وی با بیان این که میانگین سالانه صادرات دارویی 117 میلیون دلار بوده است، گفت: میزان صادرات در سال 93 نیز 181 میلیون دلار بوده است.

به گفته دکتر دیناروند، میزان واردات دارو در سال 93، 1042 میلیون دلار و میزان صادرات 181 میلیون دلار بوده است.

وی همچنین، سهم بازار تولید دارو در داخل در انتهای سال 1404، 75 درصد و سهم بازار واردات را 25 درصد عنوان کرد و افزود: میزان فعلی صادرات دارو 190 میلیون دلار بوده و میانگین رشد صادرات سالیانه دارو طی 10 سال اخیر 21.5 درصد است.

میزان پوشش بیمه ای برای تجهیزات پزشکی کمتر از 30 درصد است/ لزوم قیمت گذاری تجهیزات مصرفی پزشکی

رییس سازمان غذا و دارو در ادامه، در خصوص تجهیزات پزشکی بازار این حوزه در سال 93 را حدود 5 هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: ارزش تجهیزات سرمایه ای موجود در مراکز درمانی 8 میلیارد دلار برآورد می شود که نشان دهنده اهمیت وجود بودجه مشخص برای نگهداری آنها و تصویب ساختار مناسب در دانشگاه ها برای نگهداشت این تجهیزات می باشد.

به گفته دکتر دیناروند، میزان پوشش بیمه ای برای تجهیزات پزشکی کمتر از 30 درصد می باشد.

دکتر دیناروند با اشاره به پیش بینی میزان سهم تولید تجهیزات پزشکی داخل در چشم انداز که 60 درصد است، گفت: میانگین رشد لازم برای صادرات جهت دستیابی به تراز مثبت تجاری در حوزه تجهیزات 38 درصد است.

وی همچنین، بر لزوم قیمت گذاری تجهیزات مصرفی پزشکی به منظور نظارت و جلوگیری از سوء استفاده برخی شرکت های لوازم پزشکی و کاهش سهم پرداخت از جیب مردم در هزینه های خدمات درمانی تاکید کرد.

تاکید بر ارتقای توانمندی صنایع غذایی کشور و حذف سوء تغذیه

رییس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به این که غذا تحت تاثیر شش عامل بیرونی یعنی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فن آوری، بین المللی و اکوسیستم قرار دارد، گفت: لازم است همکاری های بین بخشی در برنامه های ارتقاء تغذیه، سلامتی و امنیت غذایی افزایش یابد، چرا که روش های رایج برنامه ریزی بخشی، جوابگوی معضلات موجود در این حوزه نیست.

دکتر دیناروند تعداد کارخانه های تولید کننده مواد خوراکی و آشامیدنی در کشور را 11 هزار 272 واحد بیان کرد و افزود: واحدهای تولیدی دارای شناسه نظارت کارگاهی 2 هزار و 143 مورد است که محصول بومی و سنتی تولید و عرضه می کنند.

وی با بیان این که در حال حاضر شاخص های ایمنی مواد غذایی تصویب شده است، افزود: درصد اسیدهای چرب ترانس و اشباع در روغن های خوراکی، درصد نمک در اسنک های صنعتی و نان های عرضه شده، میزان قند افزوده شده به مواد خوراکی و آشامیدنی، مقدار مایکوتوکسین ها در آرد گندم، شیر پاستوریزه، برنج و پسته، مقدار فلزات سنگین در آرد گندم، برنج و فراورده های گوشتی و آب بسته بندی، مقدار باقیمانده سموم دفع آفات نباتی و مقدار نیترات در محصولات سیب زمینی پیاز و آب بسته بندی از شاخص های مصوب است.

دکتر دیناروند با تاکید بر ارتقای توانمندی صنایع غذایی کشور و حذف سوء تغذیه، گفت: لازم است برنامه ای فرابخشی با هدف حذف آلودگی غذا به آلاینده های بیولوژیکی و شیمیایی در طول زنجیره تولید تا سفره باشد.

وی در ادامه، یکی از چالش های موجود در حوزه غذا را موازی کاری با موسسه استاندارد و سازمان دامپزشکی بیان کرد و گفت: علی رغم صرف وقت زیاد در جهت ایجاد هماهنگی، موضوعات مشترک در این بین رها می شود که تبعات آن متوجه سلامت جامعه می شود.

ایران پتانسیل تبدیل به بزرگترین صادر کنندگان دارویی در جهان را دارد

دکتر دیناروند همچنین، درخصوص دارو و فراورده های گیاهی و سنتی گفت: در حال حاضر 101 شرکت تولید کننده فراورده های طبیعی فعالیت می کنند و تا کنون تعداد مجوز ساخت مواد اولیه (عصاره و اسانس) صادر شده است.

به گفته وی، تعداد داروهای طبیعی موجود در فهرست دارویی کشور 1342 عدد است که در 53 دسته درمانی جای می گیرند.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به این که یک سوم داروهای مورد استفاده را داروهای با منشاء گیاهی تشکیل می دهند، افزود: همزمان با توسعه بازارهای بین المللی، ایران پتانسیل تبدیل به بزرگترین صادر کنندگان دارویی در جهان را دارد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: