کد خبر: ۸۱۵۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۶ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 14
شفا آنلاین>سلامت>محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به ساخت آزمایشگاهی نانوجاذب مغناطیسی شدند که بازده بالایی در حذف فلورید از آب های آلوده به این ماده را دارد.
به گزارش شفا آنلاین، از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، دکتر روشنک رضایی کلانتری از محققان این طرح پژوهشی گفت: این نانوجاذب دارای خاصیت مغناطیسی است و به راحتی از محلول جداسازی می شود و قابلیت استفاده مجدد دارد.

وی با بیان اینکه وجود مقادیر بالای فلورید در منابع آبی به خصوص آب آشامیدنی، خطرات بهداشتی زیادی را به دنبال دارد، افزود: یکی از روش های مؤثر و کم هزینه برای حذف غلظت های بالای این ماده از آب، جذب سطحی است که همواره مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

رضایی کلانتری، با اشاره به اینکه کیتوسان به عنوان یک ماده جاذب ارزان قیمت و بی ضرر برای انسان، از ظرفیت جذب عالی برای حذف آلاینده ها برخوردار است، افزود: در این مطالعه از کیتوسان به عنوان ماده جاذب برای حذف فلورید از محیط های آبی استفاده شده، اما از آنجایی که جداسازی این جاذب از محلول مشکل و هزینه بر است، به منظور رفع این مشکل، از طریق نانوذرات اکسید آهن، خاصیت مغناطیسی به بافت آن القا شده است و با کمک این روش کامپوزیت مغناطیسی سنتز شده در زمان بسیار کوتاهی در حضور یک میدان مغناطیسی، از فاز محلول جداسازی می شود.

وی یادآورشد: نتایج نشان داده که کامپوزیت سنتز شده به دلیل جداسازی ساده و سریع، کارایی بالا و عدم تولید آلودگی ثانویه در محلول، می تواند به عنوان یک جاذب مؤثر برای تصفیه آب های آلوده به فلورید مورد توجه قرار گیرد، این کامپوزیت حتی بعد از پنج بار استفاده، قابلیت کاربرد مجدد را دارد و به راحتی و تنها توسط یک محلول اسیدی احیا می شود؛ کیتوسان مورد استفاده در ساخت این جاذب از زائده های پوست میگو استخراج شده است.

رضایی کلانتری افزود: به طور کلی می توان گفت که کاهش آلودگی آب های سطحی یا آب های آشامیدنی، کاهش هزینه های ناشی از خرید مواد اولیه و افزایش سرعت جداسازی جاذب ها و آلاینده های جذب شده از فاز مایع، از مهمترین دستاوردهای این طرح هستند.

به گفته این محقق، کامپوزیت سنتز شده، علاوه بر استفاده به عنوان جاذب، به دلیل حضور نانوذرات مغناطیسی در ساختار خود، می تواند به عنوان یک کاتالیست هتروژن در فرایندهای اکسیداسیون پیشرفته برای تصفیه آب های آلوده، فاضلاب های صنعتی یا تجزیه ترکیبات آلی پیچیده مورد استفاده قرار گیرد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: