کد خبر: ۸۱۴۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت گفت: وجود قوانین بازدارنده در حوزه غذا مانع آسیب رسیدن به سلامت و نهایت کاهش هزینه های سلامت می شود.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید حسن هاشمی صبح امروز در جلسه شورای برنامه ریزی سلامت و ارتقای سطح کیفیت زندگی برنامه ششم توسعه که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، بر توجه به حوزه غذا در تدوین برنامه ششم تاکید کرد و گفت: در ایران و در دنیا به قصد سود جویی تقلب هایی در حوزه غذا صورت می گیرد که لازم است با تدوین برنامه هایی مناسب در این راستا از تقلب ها جلوگیری شود. 

وزیر بهداشت با تاکید بر وجود قوانین بازدارنده در حوزه غذا، افزود: نبود قوانین بازدارنده مناسب در این حوزه باعث آسیب رساندن به سلامت مردم، بروز معلولیت و مرگ و میر، و نهایت افزایش هزینه های سلامت و  دولت می شود.

به گفته دکتر هاشمی، یک اقدام مناسب در حوزه غذا می تواند جلوی آسیب های اجتماعی ناشی از معلولیت و مرگ و میر در اثر آسیب مواد غذایی به سلامت را بگیرد.

وی افزود: لازم است در قانون برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت مفاد بازدارنده تدوین شود.

دکتر هاشمی در ادامه با اشاره به استفاده از روغن پالم در لبنیات توسط برخی از تولیدکنندگان مواد لبنی، افزود: زمانی که ما با استفاده از این روغن در مواد لبنی برخورد کردیم هجمه های زیادی از سوی برخی افراد ایجاد شد.

وی افزود: در آن زمان وزیر صنعت عقیده داشتند که ما با جلوگیری از استفاده روغن پالم صادرات را نابود کردیم و این در حالی بود که شش ماه بعد از این جریان حدود 11 درصد میزان صادرات مواد لبنی افزایش داشته است.

به گفته دکتر هاشمی، برخورد وزارت بهداشت در استفاده از این روغن باعث شد تا از ورود بیش از 300 هزار تن روغن پالم به کشور جلوگیری شود، اما کارخانجات لبنی که شاید میزان درآمدشان بیش از 2 وزارتخانه باشد تنها سه میلیون تومان جریمه شدند که این به دلیل نبود قوانین بازدارنده مناسب در حوزه غذا است.

دکتر هاشمی همچنین با تاکید بر لزوم قوانین بازدارنده قوی و محکم در حوزه بهداشت، گفت: در این زمینه اقداماتی صورت گرفته اما کافی نیست و  لازم است تا همه دستگاه های ذیربط مثل سازمان ملی استاندارد، سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت همکاری داشته باشند و حمایت کنند.

ضرورت اصلاحات ساختار اداره حج و آموزش به روسا و روحانیون کاروان ها در ایجاد نظم پذیری بیشتر در میان حجاج وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن اشاره به حادثه ناگوار بر عدم توجه به شایعات ایجاد شده در این رابطه تاکید کرد و گفت: در این حادثه دولت عربستان سعودی تنها حاضر شد که پاسخ کشور ما را بدهد و از آنجا که آنها هم مثل ما معتقد هستند که جنازه به شب نرسیده باید دفن شود تصمیم بر دفن جنازه ها داشتند.

دکتر هاشمی با اشاره به وضعیت نامطلوب نگهداری اجساد حادثه منا از سوی کشور عربستان گفت: به رغم آنکه اجساد برخی از عزیزان به نحوی نبود که بتوان آنها را به کشور منتقل کرد، اما خوشبختانه این اتفاق افتاد.

وی افزود: خوشبختانه تا الان حدود 400 حاجی فوت شده در منا به کشور منتقل شدند ولی تعدادی هنوز مجهول الهویه و یا مفقود هستند.

وزیر بهداشت با اشاره به همکاری خوب وزیر بهداشت عربستان، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل عملکرد نامناسب سایر دستگاه های کشور عربستان مثل سازمان حج این کشور این اتفاق رخ داد که پیامدهای آن بر عهده وزارت بهداشت کشور عربستان بود.

دکتر هاشمی اظهار امیدواری کرد تا اجساد دیگر، شناسایی و به خانواده های آنها تحویل داده شود و گفت: مقام این افراد با مقام شهدا برابر بوده چرا که هجرت آنها از بیت الله الحرام به سوی خدا و رسول گرامی اسلام است.

وی همچنین به سفر خود به قم و دیدار با مراجع عظام در روز یکشنبه این هفته اشاره کرد و گفت: فرمایشات و توصیه های این بزرگواران در خصوص مراسم حج و برگزاری بهتر آن برای مسئولان و حجاج راهگشا است.

دکتر هاشمی اظهار داشت: آیات عظام همواره در مواقع اضطرار، همراهی ها و فتواهایی را داشته اند. با توجه به اتفاقات رخ داده شاهد فتواهایی متناسب با وضعیت رخ داده خواهیم بود.
به گفته وی، لازم است در خصوص ساختار اداره حج و آموزش روسا و روحانیون کاروان ها آموزش ها و اصلاحاتی برای نظم پذیری کاروان ها صورت گیرد.yjc

برچسب ها: سلامت ، کیفیت ، حوزه غذا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: