کد خبر: ۸۱۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: در زمینه پیشگیری از تالاسمی نکته مهم ادغام یک برنامه ملی در حوزه غربالگری و ژنتیک و اثر بخشی ان در نظام کشور است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به بحث تالاسمی بیان کرد: بحث تالاسمی در کشور با آمار سالانه 200 مورد به یک مرحله منطقی رسیده است و هرچند این آمار خوبی است اما با واکاوی بیشتر میتوانیم این عدد را کمتر کنیم.

وی افزود: این آمار سالانه ماحصل ازدواج‌های غیر رسمی و ثبت نشده، خطاهای آزمایشگاهی و عدم مراقبت‌های لازم در دوران بارداری است و با توجه به اینکه ایران کشوری تالاسمی خیز است و تاکنون چیزی حدود 20 هزار تالاسمی ثبت شده داریم و استان‌هایی مانند مازندران بالاترین آمار را دارد با نگاهی عمیق‌تر به این بیماری می‌توانند آمار را کمتر کنند.

وی اظهار کرد: کشورهایی مانند پاکستان و هند ممکن است در تالاسمی آماری بالاتر از ما داشته باشند ولی چون ایران نظام ثبت موفق‌تری دارد آمار کشور ما متفاوت از بقیه کشورهاست. همچنین نکته مهمی که در زمینه پیشگیری از تالاسمی درس‌آموز است بحث ادغام یک برنامه ملی در حوزه غربالگری و حوزه ژنتیک و اثر بخشی آن در نظام است.

دکتر زالی خاطرنشان کرد: تجربه موفق پیشگیری از تالاسمی در کشور که از ادغام یک برنامه ملی در نظام شبکه‌ای و پیوسته کشورمان و بخصوص پیوستن شبکه بهداشتی و آزمایشگاهی حاصل شده است شاید نمادی از درس‌های خوبی است که از اجرای برنامه ملی به دست آوردیم.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: