کد خبر: ۸۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۷ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 11
شفا آنلاین>سلامت>پوست شما، گران‌قیمت‌ترین لباس شماست که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد.

به گزارش شفا آنلاین،مراقبت از پوست نه فقط از جنبه زيبايي، بلكه از جنبه سلامتي هم اهميت دارد. پوست سالم، مي‌تواند به‌خوبي از بدن شما در مقابل نفوذ بيماري‌ها، سرما و گرما و خطرات محافظت كند و در عين حال، با طراوت و شاداب باشد. اما براي محافظت از پوست بايد چكار كرد؟ آيا استفاده از محصولات آرايشي و بهداشتي گران‌قيمت مي‌تواند سلامت پوست را تضمين كند؟ براي جواب اين سؤال‌ها دكتر مريم اسلامي به‌عنوان كارشناس همراه ما شده است.

  • 1- محصولات آرايشي درست يا غلط؟

واقعيت اين است كه سلامت پوست مي‌تواند به هر چيزي بستگي داشته باشد، مگر كرم و ماسك و لايه‌بردار‌ها! اگر كسي به شما بگويد راز پوست سالم و با طراوتش، محصولات آرايشي گران‌قيمت است بايد به دقت اطلاعاتش شك كنيد.‌‌ همانطور كه اتو كشيدن، نمي‌تواند به تنهايي يك لباس كهنه و مندرس را ترميم كند، كرم و ماسك هم نمي‌تواند به تنهايي كيفيت پوست شما را تأمين كنند. براي داشتن پوست سالم بايد به شرايط نگهداري از پوست توجه كنيد.

  • 2- چه كارهايي براي پوستمان انجام بدهيم؟

كارشناس ما مي‌گويد كه خواب و خوراك خوب، نخستين شرط داشتن پوستي سالم و شاداب است. سعي كنيد هر شب ۸ ساعت كامل بخوابيد و هميشه سر ساعت مشخصي به خواب رفته و بيدار شويد. تغذيه سالم‌تري داشته باشيد. غذاي كم‌چرب بخوريد، دور فست فود را خط بكشيد، آب بيشتري بنوشيد و ميوه‌ها را در برنامه غذايي‌تان جاي دهيد. ميوه‌هاي هر فصل، بهترين گزينه‌هايي هستند كه مي‌توانيد براي دريافت ويتامين‌هاي مورد نياز پوست، سراغشان برويد.

  • 3- پيشنهاد ويژه؛ لطفا ورزشكار باشيد

شايد تجربه كرده باشيد كه بعد از ورزش، پوست صورت‌تان شفاف‌تر و لطيف‌تر مي‌شود. بله ورزش واقعا بر سلامت پوست مؤثر است و هر چه تنبل‌تر و گوشه نشين‌تر باشيد، پوست‌تان هم كدر‌تر و بي‌روح‌تر مي‌شود. ورزش و تحرك با خروج سموم بدن و از بين بردن چربي‌هاي اضافه، باعث بهبود كيفيت پوست شما مي‌شود. افزايش جريان خون در سطح پوست و توزيع مواد مغذي به سلول‌هاي پوستي و دور كردن مواد مخرب و سمي از پوست هم از اثرهاي ورزش روي پوست هستند.

  • 4- مراقبت از پوست در فصل سرما

تغييرات آب و هوايي در پاييز و زمستان پوست را مستعد آسيب‌هاي بيشتري مي‌كند. بنابراين در اين فصل نه‌تنها بايد تغذيه خود را تغيير دهيد و بيشتر به خوردن مايعات، سبزيجات و ميوه‌ها روي بياوريد، بلكه بايد اين نكات را هم رعايت كنيد:
صابون خود را عوض كنيد و از انواع ملايم‌تر استفاده كنيد.
بخور بدهيد. بهترين بخور براي اين فصل، بابونه است.
ضدآفتاب را كنار نگذاريد.

  • هورمون‌ها! به خط براي پوست

شايد همه تلاشتان را براي تغذيه و خواب مناسب به‌كار ببنديد و فعاليت كافي هم داشته باشيد اما پوست‌تان به قدر كافي سالم نباشد. در اين موارد بايد نگران به‌هم‌ريختگي هورمو‌‌ن‌هايتان شويد و با يك متخصص پوست يا غدد مشورت كنيد. پوست خشك و خشن، زياد شدن ناگهاني چربي پوست و مو كه معمولا با رويش موهاي زائد همراه است و ايجاد لكه‌هاي متعدد روي پوست معمولا نشان‌دهنده به هم ريختگي هورمون‌ها هستند. ديابت و اختلال در ترشح هورمون انسولين باعث قرمزي صورت و افزايش رنگدانه پوست مي‌شود. به‌طوري كه چهره شما تيره‌تر از گذشته خواهد شد و در محل مفاصل (زانو، آرنج، زيربغل، كشاله ران) پوست‌تان به تيرگي مي‌گرايد. پركاري تيروئيد پوست را نرم و مخملي، نازك، گرم و تيره كرده و با تعريق زياد همراه است. آنهايي كه پركاري تيروئيد دارند، معمولا كهير مي‌زنند و دچار برص مي‌شوند. اما كم‌كاري تيروئيد، باعث مي‌شود پوست شما خشك و خشن، سرد و رنگ‌پريده و متورم به‌نظر برسد كه با كوچك‌ترين ضربه‌اي كبود مي‌شود. افزايش هورمون‌هاي زنانه، آكنه‌، پرمويي و ريزش موي سر را در پي دارد. گاهي باعث چرب‌تر‌شدن و گاهي باعث خشك‌تر شدن پوست مي‌شود كه تشخيص علت اصلي آن را بايد به پزشك واگذار كرد.

  • چه ويتاميني دواي چه مشكلي است؟

ويتامين A: براي برطرف كردن چين و چروك، آكنه و لكه‌هاي پوست مفيد است. جگر، هويج، جعفري، كدو و پرتقال منابع خوبي از ويتامين A هستند.
ويتامين B: سرخي پوست را كم و پوست را نرم‌تر و مرطوب‌تر مي‌كنند. برنج سبوس‌دار و سبزي‌هاي برگ سبز سرشار از ويتامين‌ B هستند.
ويتامين C: اين ويتامين اثر ارتجاعي پوست را بيشتر كرده و باعث مي‌شود پوست شما دير‌تر ترك و چين و چروك بخورد. مركبات، گوجه‌فرنگي، كلم، كيوي و سيب زميني منابع خوبي براي اين ويتامين هستند.
ويتامين E: به آن ويتامين جواني هم مي‌گويند از پوست شما در برابر اشعه‌هاي مضر محافظت مي‌كند، آن را شفاف كرده و مانع از پيري پوست مي‌شود. اين ويتامين را بايد در ميوه و سبزي‌هاي زرد و نارنجي پيدا كنيد.
ويتامين K: براي از بين بردن سياهي دور چشم مفيد است. ويتامين k را بايد در سبزيجات داراي برگ‌هاي پهن سبز رنگ، چاي سبز، اسفناج، شلغم، گل كلم، كلم پيچ، مارچوبه و كاهو، گشنيز و پيازچه پيدا كنيد.

  • نسخه‌هاي سنتي جايگزين لوازم آرايشي

در طب سنتي، روش‌هاي زيادي براي حفظ شادابي پوست پيشنهاد شده كه ساخت ماسك‌ها يا جوشانده‌ها و بخور‌ها بخشي از آنها هستند. اين توصيه‌ها ساده و در دسترس هستند و در مقايسه با كرم‌ها و محصولات بهداشتي و آرايشي گران‌قيمت، كاملا به صرفه به‌نظر مي‌رسند. در اينجا چند توصيه طب سنتي را براي حفظ و نگهداري از پوست برايتان نقل مي‌كنيم:
هر شب صورت خود را با گلاب بشوييد و اجازه دهيد بدون دستمال و با جريان هوا خشك شود. سپس به رختخواب برويد. صبح روز بعد، پوستي لطيف‌تر و شفاف‌تر خواهيد داشت.
وقتي برنج را آبكش مي‌كنيد، آب آن را دور نريزيد. كمي از اين آب را جدا كرده و بعد از خنك‌شدن، به‌صورت خود بماليد و به‌مدت يك ربع، در آرامش دراز بكشيد. دقت كنيد كه نخنديد و زياد پوست صورت‌تان را نكشيد تا چروك نخورد. سپس صورت‌تان را بشوييد. اين بهترين روش براي روشن كردن رنگ پوست است.
مخلوط عسل و دارچين را هر روز صبح به‌صورت خود بماليد و بعد از يك ربع بشوييد. اين مخلوط، جوان‌كننده و سفت‌كننده پوست صورت است.
براي چرب‌كردن پوست به جاي كرم‌هاي شيميايي، از روغن زيتون و روغن كنجد استفاده كنيد.
بهترين لايه‌بردار پوست، تركيب نمك و روغن زيتون است. آن را در حمام استفاده كنيد تا پوستي شاداب‌تر داشته باشيد.
براي محافظت از پوست دست‌ها، به جاي استفاده از مواد شوينده در نظافت خانه، از مواد طبيعي استفاده كنيد. تركيب سركه و جوش شيرين بهترين پاك‌كننده سطوح است كه مي‌تواند جايگزين جرم‌گير‌ها شود.همشهری

برچسب ها: پوست ، تغذيه ، ميوه‌
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: