کد خبر: ۸۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 11
شفا آنلاین>سلامت>بنا به گفته وزارت بهداشت، گام دوم طرح تحول سلامت به اصلاح سیستم آموزشی و پژوهشی در وزارت بهداشت اختصاص دارد.
به گزارش شفا آنلاین،کرامت حافظی کارشناس رادیولوژی و تصویربرداری پزشکی بیان کرد: بخش گسترده‌ای از روند تشخیصی بیماران نیاز به بازنگری در آموزش دارد.

وی افزود: ایران جز کشورهایی است که از نظر پرتودهی به بیماران در صدر کشورهای جهان است، چنانچه بنا به گفته برخی منابع آگاه این شرایط نامطلوب و مصرف بیش ازحد فیلم رادیولوژی بیش از کل قاره اروپاست و از آنجا که اشعه و پرتو برای بدن خطرناک است و می تواند عامل بیماری‌هایی همچون سرطان، جهش های ژنتیکی، آسیب به جنین، پیری زود رس و آثار زیان بار دیگر گردد.

حافظی ادامه داد: بنابراین باید به بررسی دقیق نظام معاینه بیماران و تجویز پرتودهی برای تصاویر رادیولوژی و سی تی اسکن پرداخت تا میزان بالای فعلی درخواستهای رادیولوژی و سی تی اسکن از سوی کادر پزشکی درخواست کننده کاهش چشمگیر یابد.

وی هم چنین اظهار کرد: بر اساس قوانین جهانی پرتونگاری که به ALARA  شهرت دارد حفاظت در برابر اشعه در کشور ما هم بر آن تاکید شده است، باید کمترین پرتودهی برای تشخیص بیماران صورت گیرد و نه حداکثر پرتودهی که این مهم لزوم آگاهی بیشتر درخواست کنندگان تصاویر رادیولوژی که همان پزشکان هستند را می‌طلبد.

این کارشناس پرتونگاری گفت: در سه سطح کادر درمانی، جامعه و پرتوکاران باید تحول آموزشی در پرتودهی به جامعه صورت گیرد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: