کد خبر: ۸۱۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 11
رئیس بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرد:
شفاآنلاین: رئیس هفتمین کنگره بین‌المللی بیماریهای ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل با اشاره به اینکه 80 تا 90 درصد ریه ایرانیان مملو از میکروب سل است به مشکلات اختلال خواب در بین مردم که باعث خواب‌آلودگی و خستگی صبح‌هنگام آنان می‌شود پرداخت.

به گزارش شفاآنلاین  دکتر علی‌اکبر ولایتی ضمن بیان این مطلب در توضیح اهداف این کنگره گفت: در این کنگره از کشورهای مختلف حدود 40 نفر سخنران که همه از اساتید برجسته دنیا در بخش ICU و مراقبت‌های ویژه و همچنین بیماری‌های ربه و سل هستند دعوت به عمل آمده است.

وی ادامه داد: از جمله مباحث مهمی که در این کنگره مطرح خواهد شد، مسائل مربوط به پیشگیری و مقابله و همچنین درمان بیماری سل خواهد بود.

وی ادامه داد: در ایران تعداد مبتلایان سل نسبت به پیش از انقلاب تقریباً به کمتر از نصف کاهش داشته است که این مدیون زحمات پزشکان و متخصصان و اساتید این رشته است.

ولایتی در ادامه گفت: بیمارستان مسیح دانشوری به عنوان مرکز تشخیص، درمان و پژوهشی در زمینه بیماری‌های سل در سطح ایران و منطقه فعال است، به همین واسطه در بیست و سوم مهرماه که روز سل نامگذاری شده است، با مسئولیت بیمارستان مسیح و همکاری وزارت بهداشت، این گردهمایی انجام خواهد شد.

وی در ادامه افزود: مهمان‌هایی از آمریکا، فرانسه، هلند، مالزی و سوئد در این کنگره شرکت خواهند کرد که همگی از اساتید برجسته و طراز اول دنیا هستند که قرار است در این گردهمایی به انتقال تجربیات و دانش خود به مخاطبان بپردازند. همچنین علاوه بر سخنرانی‌های اصلی، یکسری میزگرد تخصصی هم خواهیم داشت که حول محور بیماری‌های سل و تنفسی برگزار خواهد شد.

ولایتی در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت مراجعان و بیماران بستری در این بیمارستان گفت: بسیاری از مراجعین به این بیمارستان، از شهرستان‌ها و شهرهایی غیر از تهران هستند که به لحاظ تخصصی بودن به این مرکز ارجاع داده می‌شود و این بیمارستان تنها مرکزی است که در ایران پیوند ریه انجام می‌دهد و تاکنون بیش از 80 پیوند ریه در آن انجام شده است که در سطح منطقه بی‌نظیر است.

وی ادامه داد: امروز بیش از 40 تخت اورژانس داریم که کمک بزرگی به پذیرش و رسیدگی و خدمت‌رسانی به مراجعین می‌کند که بیماری‌های ریه در کشور بسیار شایع است و بخش بزرگی از بیماران را شامل می‌شود که این موضوع اهمیت سطح خدمت‌رسانی را دوچندان می‌کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر مشکلی در خصوص پذیرش و بستری و خدمت‌رسانی به مردم را نداریم و از هر امکانی برای بهبود سلامت جامعه و کمک به بیماران استفاده می‌کنیم که امیدواریم در این راستا ظرفیت این بیمارستان را در آینده به بیش از 500 تخت افزایش دهیم.

ولایتی در پاسخ به سؤالی در مورد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های سل گفت: طبق آمار جهانی، مبتلایان به سل سالیانه بیش از 9 میلیون مورد در دنیا گزارش می‌شود، از این تعداد حدود 10 درصد منجر به فوت بیمار می‌شود که علت اصلی آن مقاوم بودن بیماری سل به برخی داروهای موجود است، همچنین نوع مصرف و زمان صرف دارو نیز نقش مهمی در درمان این بیماری دارد که متأسفانه بیماران در انجام آن کوتاهی می‌کنند. این میزان مبتلایان در ایران به ازای هر 100 نفر جمعیت به کمتر از 20 نفر رسیده است که این رتبه خوبی است و امیدواریم در آینده نیز کمتر بشود.

وی عنوان کرد: در 80 تا 90 درصد ایرانیان میکروب سل وجود دارد اما از هر 100 نفر فقط 10 نفر به بیماری سل مبتلا می‌شوند و مابقی به طور طبیعی این میکروبها در ریه آنها از بین می‌رود.

ولایتی در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین سل در کشورهای همسایه ایران مربوط به کشورهای افغانستان، آذربایجان، عراق و پاکستان است افزود: در افغانستان و آذربایجان به همراه عراق بیشترین سل مقاوم به درمان را شاهد هستیم.

در ادامه، حمیدرضا جماعتی قائم مقام مرکز درمانی مسیح دانشوری درباره ریه مصنوعی و برنامه‌های مربوط به آن گفت: ریه مصنوعی نوعی دستگاه تهویه مکانیکی یا ماشین تنفسی است که عملی که انجام می‌دهد انتقال خون و هدایت و تزریق اکسیژن به آن است که می‌توان گفت نقش اصلی آن تبادل اکسیژن یا همان فعالیتی است که ریه انجام می‌دهد.

جماعتی افزود: این دستگاه در بعضی از بیماری‌های ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد که در مدت موقت دو روز تا یک هفته می‌تواند از مرگ بیمار جلوگیری کند که این زمان مناسبی برای کنترل و درمان بیماری است.

در ادامه این نشست، مرتاص دبیر اجرایی این کنگره ضمن بیان برنامه‌های این همایش گفت: در این کنگره 165 مقاله به صورت پوستر ارائه خواهد شد، همچنین از بین مقالات 40 مقاله برای ارائه در برنامه‌های کنگره انتخاب شده است.

وی ادامه داد: 240 نفر سخنران در 6 سالن به ارائه مطالب و بحث و تبادل‌نظر درباره بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل خواهند پرداخت، همچنین سعی شده است که کارگاه‌ها کاربردی و علمی باشد و اساتید این رشته تجارب و دستاوردهای خود را دراختیار پزشکان و دانش‌پژوهان قرار دهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از محورهای مهم این کنگره، عفونت‌های ریوی که بیماری‌های ناشی از آن در کشور بسیار شایع و فراگیر است، همچنین بحث ریزگردها و آلودگی‌های هوا نیز از پنل‌های تخصصی این کنگره است که مباحث مربوط به آلودگی هوا و بحث ریزگردها در آن بررسی خواهد شد.

در ادامه، جماعتی در پاسخ به سؤالی درباره آمار و شیوع بیماران ریوی در کشور گفت: مسائل مهمی مثل آلودگی هوا و مصرف دخانیات باعث افزایش میزان بیماران ریوی شده است. پیش‌بینی می‌شود این بیماری طی سه سال آینده در دنیا جزو عامل اصلی مرگ و میر بیماری باشد که مشخصاً آلاینده‌های هوا و مصرف دخانیات از علت‌های اصلی این مرگ و میرها خواهد بود.

هفتمین کنگره بین‌المللی بیماری‌های ریوی، مراقبت‌های ویژه و سل از 20 مهرماه به مدت سه روز در محل بیمارستان مسیح دانشوری تهران برگزار خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: