کد خبر: ۸۱۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 10
شفا آنلاین>سلامت>مردانی، عضو کمیته کشوری آنفولانزا با بیان ایکه باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف آن هم با شرایط خاص استفاده کرد، گفت: با یک عطسه در بیماری ویروسی میلیون‌ها ویروس با ترشحات دستگاه تنفسی فرد استنشاق می‌شود و می‌تواند فرد مقابل را آلوده کند بنابراین باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کرد
به گزارش شفا آنلاین،هرچند که بیمار شدن ربطی به روز، ماه و فصل خاصی ندارد، اما برخی بیماری‌ها در فصل‌های خاصی از سال شیوع بیشتری دارند. پاییز هم از این موضوع مستثنی نیست و این فصل زیبا هم بیماری‌های خاص خودش را دارد. 

سرماخوردگی، سینوزیت، آنفلوآنزا و عفونت‌های ویروسی از بیماری‌های شایع در فصل پاییز هستند. در همین رابطه پزشکان با اشاره به شیوع بیماری‌های ویروسی در فصل پاییز هشدار می‌دهند که این بیماری‌ها به شدت واگیردار بوده و بیشتر در میان دانش‌آموزان که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، دیده می‌شود. 

مسعود مردانی فوق تخصص عفونی و عضو کمیته کشوری آنفولانزا در خصوص سرماخوردگی گفت: هر بار ابتلا به بیماری‌، ‌بدن انسان پادتن مربوط به ویرس‌ را تولید می‌کند تا در آینده دیگر به آن مبتلا نشود. اما از آنجایی که بیش از دویست ویروس مختلف برای ابتلا به سرماخوردگی وجود دارد، با هر بار ابتلا باید پادتن مختص آن ساخته شود و برای همین یک فرد در طول زندگی خود به طور متوسط ۵۰ بار به سرماخوردگی مبتلا می‌شود. 

سرماخوردگی یا آنفولانزا؟ 
وی گفت: سرماخوردگی و آنفولانزا در بسیاری از موارد با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند در حالیکه علائم سرماخوردگی شامل عطسه، آبریزش بینی، سرفه، تب مختصر، گلودرد و علائم آنفولانزا شامل بروز ناگهانی تب، درد بدن، سرفه، گلو درد، به طوریکه ۳ تا ۵ روز به طول بیانجامد هر دوی این بیماری‌ها در گروه بیماری‌های ویروسی جای دارند و متاسفانه اغلب مردم با مشاهده علائم برای درمان خود به یخچال منزل پناه می‌برند و از چرک خشک‌کن‌ها به صورت سرخود استفاده می‌کنند در حالیکه برای درمان این دو بیماری به جز در مواردی که عارضه‌ای حاصل شود، نیازی به آنتی بیوتیک‌ نیست. 

ویروس‌های پاییزی را از پای دربیاورید
مردانی متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه راههای مختلفی وجود دارد تا افراد از ورود ویروس به بدن خود جلوگیری کنند، گفت: در این فصل شستشوی مکرر دست باعث قطع زنجیره عفونت ویروسی بیماری فوقانی دستگاه تنفسی به اعضای دیگر خانواده می‌شود بهتر است روزی چند بار با آب و صابون دستشان را بوشیند. 

پیشنهاد می‌شود در صورت نبودن آب و صابون از ژل‌هایی که بر پایه الکل هستند استفاده کنید این‌ ژل‌ها دست را عاری از هر گونه باکتری و ویروس می‌کنند. از مادران تقاضا می‌کنیم وقتی فرزندشان دچار بیماری‌های عفونت فوقانی دستگاه تنفسی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا شد او را به مدرسه نفرستند. همین کنترل کوچک باعث می‌شود که این بیماری به بچه‌های دیگر منتقل نشود. در این صورت کلاس سالم‌تری خواهیم داشت و به دنبال آن آموزش بهتری هم داریم.

جلوی عطسه و سرفه خود را با دست نگیرید
مردانی، عضو کمیته کشوری آنفولانزا با بیان ایکه باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف آن هم با شرایط خاص استفاده کرد، گفت: با یک عطسه در بیماری ویروسی میلیون‌ها ویروس با ترشحات دستگاه تنفسی فرد استنشاق می‌شود و می‌تواند فرد مقابل را آلوده کند بنابراین باید از دستمال کاغذی یکبار مصرف استفاده کرد، به شرطی که بیشتر از یکبار از آن استفاده نکنید و سپس‌ آن را در سطل زباله در‌دار بیندازیم و بلافاصله دست‌ها را با آب و صابون بشوییم تا ویروس‌هایی که در دست ما است به دیگران منتقل نشود البته دستمال‌های مرطوب هم به نوعی می‌تواند کمک کننده باشد. 

تا دیر نشده واکسن آنفولانزا بزنید
مردانی فوق تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص اهمیت تزریق واکسن، آنفولانز در این فصل گفت: به دلیل خطرناک بودن عوارض آنفولانزا واکسن آن توصیه می‌شود بهتر است همه افراد در این فصل واکسن آنفولانز را تزریق کنند اما گروه‌های خاص که شامل، افراد بالای ۵۰ سال، ‌خانم‌های باردار، کودکان ۶ ماه تا ۶ سال کلیه افرادی که بیماری قلبی، ریوی دارند، افرادی که برونشیت مزمن دارند، پیوند شدن، بیماری‌های مزمن صعب‌العلاج دارند، تمام افراد دیابتی، کلیه بیمارانی که نقص ایمنی دارند، افرادی که شیمی درمانی می‌شوند، افرادی که سرطان خون داشته و در حال بهبود هستند افرادی که کورتون مصرف می‌کنند، رادیوتراپی می‌شوند، باید حتی این واکسن را تزریق کنند. 

مردانی گفت: تزریق واکسن آنفولانزا عوارض زیادی ندارد، درد در محل تزریق وقوع، قرمزی و تهوع از عمده این عوارض است در بعضی مواقع دید‌ه می‌شود که افراد در بهمن ماه که گردش ویروس آنفولانزا بیشتر دیده می‌شود تزریق می‌کنند که این زمان توصیه نمی‌شود. نباید فراموش کرد که ۲ هفته پس از تزریق واکسن آنفولانزا در بدن تاثیر می‌گذارد. 

به طور منظم ورزش‌های هوازی (ایروبیک) انجام دهید
ورزش‌های هوازی موجب افزایش ضربان قلب و پمپ کردن مقدار بیشتری خون، تنفس سریع‌تر و تسهیل انتقال اکسیژن از ریه‌ها به خون می‌شود. در نتیجه این اثرات، تعریق افزایش یافته و دمای بدن بالا می‌رود. در نتیجه سلول‌های طبیعی از بین برنده ویروس افزایش می‌یابند. 

علاوه براین پیروی از یک رژیم غذایی مناسب حاوی آنتی اکسیدان‌ها مانند میوه‌ها و سبزی‌های تازه و مصرف تمام موادغذایی موجود در هرم غذایی مانند کربوهیدارت‌ها، غلات، انواع پروتئین‌های حیوانی و گیاهی، نان و حبوبات نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن افراد را در برابر ویروس‌ها مقاوم و از بروز بیماری در آن‌ها پیشگیری کند. شفاف
برچسب ها: عطسه ، آنفلوآنزا ، سرفه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: