کد خبر: ۸۰۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 09
شفا آنلاین>سلامت>محققان ژاپنی با استفاده از حباب‌های ریز آب برای ضدعفونی کردن سطوح، نگه داری ماهی‌ها بصورت تازه و ترمیم زخم‌ها استفاده می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،محققان ژاپنی موفق شده‌اند از حباب‌های ریزی که در آب‌ها وجود دارند برای نگه داری مواد غذایی و همچنین پاک کردن سطوح استفاده نمایند.

این حباب‌های بسیار کوچک که اندازه‌ی آنها از یک نانومتر هم کمتر است. اکنون توجه زیادی را در ژاپن به خودشان جلب کرده‌اند.

اغلب حباب ها در آب شناورند و به تدریج بالاتر می‌آیند تا اینکه در سطح آب شناور شوند. اما این حباب های کوچک به اندازه‌ای ریز هستند که شناور بودن آنها به ندرت به چشم می‌آید. اما در آب معلق می مانند و این حالت باعث ماندگاری آنها به مدت طولانی در آب می‌شود و انتقال آنها را به سایر مناطق تسهیل می‌کند.

به عنوان نمونه برای تمیز کردن دستشویی‌های عمومی از این حباب ها استفاده می شود، به این صورت که آب دارای حباب‌های ریز به داخل لوله‌ها انتقال داده می‌شود و چون اندازه آنها کمی بزرگتر از مولکول‌های آب است میتوانند به داخل ریزترین منفذها نفوذ کرده و مانند یک مایع تمیز کننده آن را ضد عفونی نمایند.

به گفته محققان اثر کنش‌گر است که در آن با کاهش تنش سطح کثیفی آن از بین می‌رود
پروفسور تراساکا از دانشکده علوم و فناوری اولین کسی بود که این حباب ها را «حباب های ریز» نامید؛ می‌گوید: « این فناوری استفاده از آب دارای مواد بسیار ریز هوا به جای مواد تمیزکننده، دوستدار محیط زیست می‌باشد و امیدواریم در خانه ها نیز به جای مواد تمیز کننده مورد توجه و استقبال قرار گیرد».

علاوه بر این حباب‌های ریز آب در صنعت شیلات نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. چون باعث می شود ماهی‌ها تازه نگه داشته شوند.

از این روش همچنین برای نگه داری ماهی‌های تن نیز استفاده می‌شود. به این صورت که در این حباب‌ها ماهی‌ها تازه‌تر می‌مانند و قابلیت انتقال آنها به صورت تازه به هر مکانی امکان پذیر است. و کیفیت ماهی نیز پایین نمی‌آید. 

در آینده در عرصه پزشکی نیز دانشمندان در حال مطالعه هستند تا از این حباب‌ها برای ضد عفونی کردن و ترمیم زخم ها استفاده نمایند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: