کد خبر: ۸۰۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۴ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
شفا آنلاین>اجتماعی>يک بررسي بر روي کودکان بريتانيايي نشان مي‌دهد که تفاوت اندک در قد آنان با محروميت به‌خصوص در ميان کودکان سفيدپوست، مرتبط است، به‌طوري‌که کودکان در محلات فقيرنشين نسبت به کودکان در مناطق مرفه‌نشين به‌اندازه 1/6 سانتي‌متر قد کوتاه‌تري دارند.
به گزارش شفا آنلاین،کارولين هنکاک، نويسنده اصلي اين مقاله، تحليل‌گر ارشد اطلاعات بهداشت عمومي گفت: «تفاوت واقعي در قد در ميان گروه‌هاي با بيشترين محروميت و کمترين محروميت اندک است، اما بيانگر نابرابري مداوم در سلامت جمعيت است که لازم است به آن توجه داشت.» او گفت: «به نظر من اين داده‌ها به برجسته ساختن و پايش اين موضوعات ياري مي‌رساند و از اقدامات کاروران بهداشتي حمايت مي‌کند که براي کاهش نابرابري‌ها در سطح جمعيت تلاش مي‌کنند.»

 او و نويسندگان همكارش، يادآور شدند که 80 درصد تفاوت‌هاي قد را مي‌توان به ژنتيک و 20 درصد را به تفاوت‌هاي محيطي مانند سيگار کشيدن، تغذيه بد، بيماري عفوني و استرس روان‌شناختي نسبت داد. اين پژوهشگران براي اين بررسي، داده‌هاي به‌دست‌آمده از يک برنامه ملي پايش اندازه‌گيري قد و وزن يک‌ميليون نفر از کودکان دبستاني در انگليس در سنين ميان 4 تا 5 و 10 تا 11 ساله را تجزيه‌وتحليل کردند. در سنين 10 تا 11 در کودکان محلات با بيشترين محروميت و محلات با کمترين محروميت تفاوت ميانگين 66/1 سانتي‌متر در قد پسران و تفاوت ميانگين 5/0 سانتي‌متري در قد دختران وجود داشت.

کودکان سياه‌پوست كمترين تفاوت در قد ميان محلات با بيشترين محروميت و محلات با کمترين محروميت را نشان دادند و در رده بعدي کودکان از نژاد آسيايي قرار مي‌گرفتند؛ اما دختران سياه‌پوست در سنين 4 تا 5 در مناطق با بيشترين محروميت ميانگين قدي اندکي بلندتر در مقايسه با مناطق با کمترين محروميت داشتند.

پسران و دختران سفيدپوست بيشترين تفاوت قدي را در ميان گروه‌هاي ثروتمند و فقير نشان مي‌دادند. هنکاک گفت که پژوهش بيشتري براي توضيح اين يافته‌ها لازم است و افزود:‌ «مهم است که يادآور شويم اين يک تحقيق منفرد است و نه بررسي کامل شواهد و ارتباطي را نشان مي‌دهد که ممکن است طيف گسترده‌اي از عوامل، اثر مخدوش‌کننده‌اي روي آن داشته باشند.»

منبع: Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: