کد خبر: ۷۹۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 01
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت>بعضي از افراد به اندازه اي که به عوض کردن لوازم منزل اهميت مي دهند به تعويض لوازم شخصي و بهداشتي خود توجهي ندارند. لوازمي مانند مسواک، حوله، بالشت، تشک و... . اين لوازم اگرچه ممکن است ظاهر تميزي داشته باشد اما در صورت استفاده طولاني مدت حاوي مواد حساسيت زا و ميکروب مي شود.
به گزارش شفا آنلاین : به تعدادي از اين وسايل اشاره مي کنيم. نکته قابل تأمل اين است که تعويض اين لوازم علاوه بر اين که به سلامت و بهداشت فردي شما کمک مي کند، از بيماري هايي که درمان آن هزينه بر است، پيشگيري مي کند.

به گزارش «MSN»،شما با مديريت اقتصادي و بهينه خانواده مي توانيد به جاي هزينه کردن براي خريد لوازمي که چه بسا نيازي به آن ها نيست با تعويض لوازمي که در ادامه مطلب به آن اشاره مي شود، بهداشت فردي و خانوادگي خود را تأمين کنيد.


لوازم آرايشي: هر ۳ ماه تا ۳ سال تعويض شود

هر وسيله آرايشي پس از باز شدن تا ۶ ماه ماندگاري دارد. ريمل، خط چشم و سايه به طور منظم در معرض باکتري موجود در هوا قرار مي گيرد و با تماس پيدا کردن با مژه ها مي تواند به عفونت منجر شود. لوازم مايعي که با چشم تماس پيدا نمي کند، به مدت ۲ سال ماندگاري دارد در حالي که ماندگاري لوازم خشک مانند پودر به طور کلي تقريباً ۳ سال است.

عطرها: هر ۲ سال تعويض شود

از آن جا که عطر در معرض نور، هوا و حرارت قرار مي گيرد، بوي آن تغيير پيدا مي کند و کم مي شود.

تخته گوشت: هر ۳ سال تعويض شود

اگر چه تخته گوشت و قاشق چوبي و اسکاچ جزو لوازم شخصي نيست اما با توجه به اهميت تعويض آن، در اين فهرست آورده شده است. توصيه مي شود پس از هر بار استفاده از تخته گوشت، به خوبي تميز شود. تخته را با مايع ظرفشويي و آب داغ بشوييد سپس در يک پيمانه سرکه و ۴ پيمانه آب به مدت ۵ دقيقه قرار دهيد. بعد از آن با آب بشوييد و بگذاريد خشک شود.

قاشق چوبي: هر ۵ سال تعويض شود

با ايجاد ترک روي قاشق چوبي يا نرم يا تيره شدن چوب که نشانه پوسيدگي آن است بايد قاشق را عوض کرد. از آن جا که چوب داراي منافذ بيشتري از پلاستيک يا فلز است ميکروب ها راحت تر در ترک هاي آن رشد مي کند.

اسفنج يا اسکاچ آشپزخانه: هر ماه تعويض شود

اسفنج هاي آشپزخانه گرم، مرطوب و منفذدار است و اين شرايط محيط مناسبي را براي تکثير باکتري فراهم مي کند؛ به گونه اي که طي ۸ ساعت بيش از ۴ ميليون باکتري در آن تکثير پيدا مي کند. براي خشک کردن ظروف و تميز کردن ميز آشپزخانه، از دستمال هاي جداگانه استفاده کنيد اسفنج ها را هر بار ضد عفوني کنيد و با آب داغ بشوييد.


کفش هاي ورزشي و پياده روي: به ازاي هر ۴۸۲ تا ۸۰۰ کيلومتر پياده روي تعويض شود

شما با پا کردن کفش ها مي توانيد بفهميد چه قدر از عمر آن مانده است. اگر کفش مخصوص دو باعث ناراحتي پا شود، بايد کنار گذاشته شود. ماده فوم مانند در وسط پاشنه کفش پس از مدتي حالت ارتجاعي خود را از دست مي دهد، در نتيجه قابليت گرفتن ضربه را ندارد. اين امر به درد در ناحيه قوزک و پاشنه پا منجر مي شود.


بالشت: هر ۲ سال تعويض شود

بالشت ها را بايد به طور منظم شست و هر ۲ سال تعويض کرد. کثيفي، مو، چربي بدن و سلول هاي مرده پوست در پارچه روبالشتي و موادي که با آن بالشت پر شده است، محل مناسبي براي رشد باکتري و کک هاي آلرژي زاست. بهترين راه براي فهميدن اين که آيا بالشت شما قابل استفاده است يا نه، تا کردن آن و قرار دادن دست روي آن به مدت ۳۰ ثانيه است در صورتي که بالشت به حالت تا شده بماند، نياز است تعويض شود.


تشک: هر ۷ تا ۱۰ سال تعويض شود

به گفته کارشناسان، تشک خوب ۹ تا ۱۰ سال کار مي کند و هر چند بار برگرداندن و جابه جا کردن به ماندگاري آن کمک خواهد کرد. اما اگر خواب راحت نداريد بهتر است هر ۵ تا ۷ سال تشک خود را عوض کنيد تا کمتر دچار کمردرد شويد. تشک ها خاک و ماده آلرژي زا را به خود جذب مي کند؛ بنابراين حداکثر هر ۱۰ سال آن را عوض کنيد.

حوله ها: هر دو سال تعويض شود

حوله نه تنها هنگام حمام کردن بلکه به صورت روزمره نيز مورد استفاده قرار مي گيرد و به مرور زمان پوسيده مي شود.


مسواک: هر ۳ ماه تعويض شود

دندان پزشکان توصيه مي کنند، مسواک هر ۳ تا ۴ ماه عوض شود زيرا با فرسوده شدن موهاي مسواک جرم دندان را به طور موثر از بين نمي برد. جايگزين کردن منظم مسواک، از دندان ها در برابر باکتري هاي مضر که به بيماري لثه و خرابي دندان منجر مي شود، محافظت مي کند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: