کد خبر: ۷۹۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۰۳ - ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 08
شفا آنلاین>روانشناسی>دانشمندان دریافته اند که روش های تجویز شده برای درمان وقفه تنفسی در بدن انسان یا OSA می تواند تا اندازه زیادی بر روی میزان افسردگی موثر باشد و به این ترتیب اعمال روش درمانی CPAP می تواند نشانه های افسردگی در بدن انسان را کنترل کند.
به گزارش شفا آنلاین،ساختار درمانی CPAP برای OSA به عنوان یک استاندارد درمانی برای مشکل وقفه تنفسی در خواب مورد استفاده قرار می گیرد ولی به تازگی دانشمندان از روش درمانی مورد استفاده برای  برای کنترل نشانه های افسردگی در بدن انسان استفاده کرده اند و نتایج مثبتی را دریافت کرده اند.

روش درمانی تجویز شده برای OSA در حقیقت  بر پایه استفاده مستقیم از حجم بالایی از اکسیژن عمل می کند که موجب بهبود شادابی سلول های مغزی نیز خواهد شد. به همین دلیل نیز دانشمندان از این روش برای کنترل نشانه های بیماری های روحی مانند افسردگی نیز استفاده کرده اند.

در این تحقیقات که بر پایه روش درمانی CPAP therapy به اعمال روش جدید درمان افسردگی پرداخته است، مشخص شد که این روش می تواند تاثیر بسزایی در کاهش نشانه های افسردگی در بیماران داشته باشد. شایان ذکر است که میزبانی این تحقیقات بر عهده آکادمی داروهای خواب ایالات متحده آمریکا (American Academy of Sleep Medicine) بوده است.

دانشمندان در این تحقیقات دریافتند که کسانی که به OSA مبتلا هستند، به شدت مستعد بروز نشانه های افسردگی هستند. پژوهش ها نشان از این داشتند که 73 درصد از کلیه بیماران مبتلا به این مشکل با افسردگی رو به رشد روبرو خواهند بود. با این وجود استفاده از روش درمانی CPAP برای درمان OSA یا وقفه تنفسی در خواب می توانست این وضعیت را کنترل کند.

تحقیقات انجام شده نشان داد که تنها 4 درصد از کلیه افرادی که از روش CPAP برای درمان OSA استفاده کرده بودند، نشانه های افسردگی را از خود بروز می دادند. البته در این پژوهش تنها افرادی مد نظر قرار گرفته بودند که برای 3 ماه به استفاده منظم از CPAP برای درمان OSA دست زده بودند.

به این ترتیب می توان استفاده از CPAP را یک روش مفید برای کنترل افسردگی و عدم بروز نشانه های آن در بدن محسوب کرد که البته این امر نیاز به تحقیقات تکمیلی بیشتر خواهد داشت. شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی داروهای بالینی خواب (Journal of Clinical Sleep Medicine) به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: