کد خبر: ۷۹۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۴ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 05
شفا آنلاین>سلامت>هفته گذشته، پزشکان بدون مرز، اين واقعيت را خاطرنشان کردند که تا اواسط سال 2016 کشورهاي جنوب صحراي آفريقا از «فاو- افريک» که يکي از موثرترين پادزهرهاي مارگزيدگي است، محروم خواهند ماند.
به گزارش شفا آنلاین، شرکت سانوفي پاستور سال گذشته ساخت پادزهر را متوقف کرد و تاريخ انقضاي ذخاير موجود نيز در ماه ژوئن 2016 به سر خواهد رسيد. فاو افريک تنها پادزهري است که بي‌خطري و سودمندي آن در انواع مارگزيدگي‌ها در کشورهاي جنوب صحراي آفريقا به اثبات رسيده است.

 در اين کشورها سالانه حدود 30000 نفر جان خود را بر اثر مارگزيدگي از دست‌مي‌دهند و 8000 نفر نيز مجبور به قطع عضو مي‌شوند. هيچ محصول جايگزيني، دست کم تا دو سال آينده براي اين پادزهر در دسترس نخواهد بود.

در سطح جهاني چنين برآورد شده است که سالانه حدود 5 ميليون مارگزيدگي وجود دارد که از اين تعداد 125000 نفر جان خود را از دست مي‌دهند و 40000 نفر ديگر براي هميشه معلول يا دچار ضايعات دائمي خواهند شد.

نرخ مرگ ومير ناشي از مارگزيدگي معادل يک پنجم نرخ مرگ و مير ناشي از بيماري مالاريا در سراسر جهان و يک دوم مرگ ناشي از بيماري ايدز در هندوستان است.

با اين حال مارگزيدگي، در مقياس وسيعي از چشم سازمان بهداشت جهاني و ديگر سازمان‌هاي بهداشتي بين‌المللي و ملي، بسياري از دولت‌هاي آفريقايي و نيز اهداکنندگان بزرگ دور مانده است و حتي در خود جوامع «بيماري‌هاي گرمسيري فراموش‌شده‌اي» به حاشيه رانده‌شده‌است.

مارگزيدگي با عوارض سه‌گانه خود يعني مرگ و مير بالا، ناتواني شديد وعوارض رواني قابل توجه، سزاوار اين است که در تحقيقات و پژوهش‌ها از اولويت بالايي برخوردار باشد. داده‌هاي بسياري مورد نياز است تا اهداکنندگان و دولت‌ها متقاعد شوند که براي توليدوتوزيع پادزهرها يارانه بپردازند .

هزينه درمان هر بيمار مارگزيده با فاو افريک، بالغ بر 280 تا 560 دلار امريکا است (بهاي هر ويال 140 دلار است و براي هر گزيدگي سه يا چهار ويال لازم است). پادزهري ارزان، بي‌خطر، موثر و بي‌نياز به سرد نگه داشته شدن در سطح جهاني، به شدت مورد نياز است. محصولات ديگري که توليدکنندگان آفريقاي جنوبي، کاستاريکا، مکزيک، هند توليد کرده‌اند بايد ترکيب شوند تا زهر گونه‌هاي متفاوت مارها را بي‌اثر کنند و ازهمين‌رو مستلزم پژوهش بيشتر است .

مارگزيدگي بيشتر زندگي افرادي را تهديد مي‌کند که در سنين 10 تا 30 هستند و در فقيرترين و دورافتاده‌ترين مناطق روستايي جهان و بدون امکانات و مراقبت‌هاي بهداشتي به سر مي‌برند.

نشست دو روزه‌اي با بودجه «ولکام تراست» در دو روز آينده برگزار خواهد شد، با اين هدف که اقدامات اساسي شناسايي شوند تا بدين ترتيب از بي‌توجهي سازمان‌هاي بهداشت عمومي به قربانيان مارگزيدگي کاسته شود. اقدامي فوري لازم است که بدون کمک ياري دهندگاني بزرگ، امکان‌پذير نخواهد بود.Lancet



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: