کد خبر: ۷۹۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۳ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 06
شفا آنلاین>سلامت>مسئولين معتقدند با انجام توافق هسته‌اي تغييرات زيادي در وضعيت قيمت و بازار تجهيزات پزشکي رخ خواهد داد.
به گزارش شفا آنلاین، رفتارهاي بين‌المللي پس از انجام توافق نسبت به ايران تغيير خواهد کرد و اين تغيير رفتار، موجب رفع تحريم‌هاي ظالمانه عليه ملت ايران خواهد شد.بايد ديد نگاه توليدکنندگان تجهيزات پزشکي نسبت به اين موضوع چگونه است و آيا آنها نيز چنين اعتقادي دارند. احمد حشم‌بان، رئيس شرکت تجهيزات پزشکي شفانور اينگونه نظر خود را عنوان مي‌کند.

به نظر شما اگر توافق هسته‌اي انجام شود، مي‌تواند تغييري در قيمت تجهيزات پزشکي ايجاد کند؟

اگر توافق هسته‌اي انجام شود و تمام موارد آن نيز اجرا شود ولي وضعيت و قيمت دلار در همين سطح بماند، نمي‌توان انتظار داشت تغييري در وضعيت قيمت تجهيزات پزشکي به‌وجود آيد. تنها تغييري که ممکن است اتفاق بيفتد تغيير وضعيت بازار است.

در صورت توافق راه براي بسياري از واردکننده‌هاي محصولات اوليه و همچنين خود تجهيزات پزشکي باز مي‌شود و مي‌توان از کشورهاي مختلفي مواد و وسايل مورد نياز را وارد کرد. در شرايط تحريم تنها مي‌توانستيم از کشورهاي خاصي محصولات را وارد کنيم و اين موضوع موجب مي‌شد مردم قدرت انتخاب نداشته باشند.

يک وسيله تنها از توليدات يک شرکت وارد مي‌شد و راه ديگري وجود نداشت. گاهي اين محصولات، کيفيت پاييني نيز داشتند. ديگر مردم مجبور نيستند هرگونه جنس چيني که بي‌کيفيت نيز هست را استفاده کنند. اقلام و تجهيزات پزشکي هيچ‌گاه جزو شرايط تحريم نبوده‌اند و بنابراين انتظار نمي‌رود تغييري در وضعيت واردات آنها ايجاد شود. بنابراين در قيمت آنها نيز تغييري ايجاد نمي‌شود. در روند توليد نيز تغيير خاصي ايجاد نمي‌شود.

در حال حاضر تغييري رخ نداده است؟

قيمت مواد اوليه مقدار خيلي کمي کاهش يافته است. اين مقدار آنقدر کم است که نمي‌توان از کاهش قيمت آن به عنوان يک تغيير صحبت کرد.

البته همان مقدار کاهش نيز اگر بخواهيم خدمات و ... را محاسبه کنيم، مي‌بينيم عملا تغيير خاصي نداشته است و با همان قيمت سابق به دست ما مي‌رسد. در کل بايد گفت وضعيت بازار تجهيزات پزشکي در حال حاضر خوب نيست و در رکود به سر مي‌برد. همه منتظرند تا نتيجه برجام اعلام شود و پس از آن براي خريد يا فروش اقدام کنند. هيچ کس اقدامي براي خريد نمي‌کند و بنابراين توليدي نيز وجود ندارد.

تنها اقلامي توليد مي‌شود که نياز ضروري است و بيمارستان‌ها هميشه به آن احتياج دارند. البته شرايط اقتصادي در همه بخش‌ها به همين گونه است و توليدکنندگان و خريداران بخش‌هاي مختلف منتظر يک تغيير هستند.

بيشتر توليدکنندگان ايراني از مواد اوليه خارجي استفاده مي‌کنند يا مواد ايراني؟ به نظر شما مواد اوليه ايراني کيفيت مناسبي دارند؟

زمينه استفاده از مواد اوليه خارجي بسيار کاهش يافته است و اغلب افراد تمايل دارند از مواد داخلي استفاده کنند. محصولاتي که پتروشيمي توليد مي‌کند علاوه بر کيفيت مناسب، در دسترس نيز هستند و به راحتي مي‌توان از آنها استفاده کرد.

شرکت ما براي توليد تجهيزاتش هميشه از مواد اوليه کره‌اي استفاده مي‌کرد، ولي بعدها پس از استفاده از محصولات ايراني، متوجه شديم مواد ايراني نيز براي کار مناسب هستند و به راحتي مي‌توان از آنها استفاده کرد. پس از آن نيز تنها از مواد ايراني استفاده کرده‌ايم تا هم به توليد داخلي کمک کرده باشيم و هم هزينه کمتري پرداخت کنيم.

چرا قيمت تمام شده تجهيزات پزشکي ايراني تا اين حد بالا است؟

دليل اصلي آن عدم حمايت دولت از توليدکنندگان داخلي است. من اطلاع دارم که در چين دولت به توليدکنندگان 11 درصد يارانه مي‌دهد تا بتوانند توليدات خود را با کيفيت مناسب توليد کنند و در صورتي که بازار دچار مشکل شد، براي توليدکنندگان مشکل زيادي ايجاد نشود.

از طرفي بانک‌ها نيز شرايط خاصي براي توليدکننده ندارند و وام‌هايي که ما مي‌گيريم با سود 26‌درصد محاسبه مي‌شود، از طرفي اگر در پرداخت نيز تاخير داشته باشيم سود آن به 36 درصد تغيير مي‌کند.

حال با چنين وضعيتي مي‌توان انتظار داشت که قيمت توليد داخل کمتر باشد؟ از طرف ديگر مواد اوليه مورد نياز ما که شامل آهن، فولاد و استيل است، مستقيم به دست ما نمي‌رسد، بلکه از طريق واسطه‌ها بايد اين مواد را تهيه کنيم. وقتي هم که جنس به دست واسطه‌ها برسد قيمت آن نيز افزايش مي‌يابد.

يعني دولت هيچگاه و در توليد هيچ وسيله‌اي با توليدکنندگان همکاري نمي‌کند؟

نمي‌توان گفت هيچ‌گونه همکاري نمي‌کند، ولي در آن حدي که نياز است حمايت وجود داشته باشد، نيست.

وقتي دولت مي‌خواهد يک وسيله داخلي توليد کند که به آن نياز دارد و نمي‌خواهد نمونه خارجي آن را استفاده کند، به شرکت‌هاي خاصي دستور ساخت آن را مي‌دهد و از آن طرح نيز حمايت مي‌کند تا زماني که ساخته شود. اين کار براي شرکت‌هاي ديگر هيچ سودي ندارد و تنها همان قطعه و همان شرکت را شامل مي‌شود.

با توجه به اينکه عمده خريدهاي شما توسط وزارت بهداشت و بخش دولتي استفاده مي‌شود، آيا هنگام عرضه محصولات ايراني، تمايلي براي خريد اين محصولات وجود دارد؟

مشکل اصلي ما زماني است که مي‌خواهيم تجهيزات پزشکي ساخته شده را در بازار عرضه کنيم. جنس ايراني را در بازار ما خوب نمي‌خرند. وقتي مي‌شنوند وسيله ساخته شده ايراني است ديگر رغبتي براي خريد آن ندارند.

ترجيح مي‌دهند يک جنس چيني را که از نظر کيفيت نيز پايين‌تر از وسيله ايراني است با قيمت بيشتر خريداري کنند ولي دستگاه ساخت داخل را نخرند. ارگان‌هايي که وسايل را مي‌توانند خريداري کنند، بيمارستان‌ها و وزارت بهداشت هستند.

اين حرف‌هايي که گفته مي‌شود و در رسانه‌ها اعلام مي‌شود که از کالاي ايراني حمايت کنيد تنها در حد حرف است و ما هنگام فروش وسايل مي‌بينيم که کسي تمايلي در اين راستا ندارد.

از طرف ديگر برخي شرکت‌ها براي فروش وسايل خود واسطه‌هايي دارند و به آن طريق مي‌توانند در بازار بمانند. طبق منطق بايد دستگاه‌هاي ساخته شده توسط شرکت‌هاي مختلف ارزيابي شوند و وسيله‌اي که بهتر است، خريداري شود، ولي در عمل اينگونه نيست. مي‌بينيم که کيفيت دستگاه ساخت يک شرکت ممکن است ضعيف هم باشد ولي به راحتي به فروش مي‌رسد و وسيله مناسب‌تر مي‌ماند و خريداري براي آن پيدا نمي‌شود.

به نظر شما وسايل و تجهيزات پزشکي ساخت داخل کيفيت مناسبي دارند؟ آيا مي‌توانند با نمونه‌هاي خارجي رقابت کنند؟

سالانه نمايشگاه تجهيزات پزشکي در تهران برگزار مي‌شود. خوشبختانه هر ساله پيشرفت‌هاي زيادي در توليدات داخلي ديده مي‌شود. دستگاه‌هايي چون MRI و CT اسکن و از اين دست در ايران ساخته نمي‌شود چون تکنولوژي آنها وجود ندارد، ولي ساير دستگاه‌هاي ساخت داخل کيفيت خوبي دارند و مي‌توانند با نمونه هاي خارجي رقابت کنند.

حال ممکن است برخي شرکت‌هاي خارجي تنها به دليل زيبايي که در توليدات خود دارند فروش خوبي در ايران داشته باشند.

به همين دليل هم برخي شرکت‌هاي ايراني به سمت توليد تخت‌هاي زيبايي و تخصصي رفته‌اند و تا به حال توانسته‌اند نشان دهند که با نمونه‌هاي خارجي رقابت مي‌کنند. برخي شرکت‌ها توانسته‌اند راهکارهاي مورد نياز خود را پيدا کنند و براي خود مشتري‌هايي را جذب کنند. حتي برخي مي‌توانند محصولات خود را به کشورهاي ديگر نيز صادر کنند و از آنها استقبال مي‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: