کد خبر: ۷۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 01
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>ولي الله حسني، دبير علمي دوازدهمين کنگره بين‌المللي بيهوشي در گفت و گو با سپيد به بيان برخي ابعاد رشته تخصصي بيهوشي پرداخت که در ذيل مي‌خوانيد.

به لحاظ تجهيزات پزشکي کشور ما تا چه اندازه به توليدات داخلي وابسته است؟

به گزارش شفا آنلاین،در زمينه تجهيزات بيهوشي، کشور ايران در حال بازتوليد و بهترسازي وسايل و امکانات خود است. ما در گذشته از بسياري امکانات و تجهيزات خارجي بيهوشي استفاده مي‌کرديم اما در حال حاضر بسياري از تجهيزات در ايران ساخته مي‌شود و از کيفيت خوبي نيز برخوردار هستند. البته بايد در نظر داشت که اين تجهيزات و توليدات داخلي مي‌تواند از اين نيز بهتر شود و به سطح بالاتري از کيفيت برسد. بسياري از اين تجهيزات خود را روز به روز نو مي‌کنند و کيفيت خود را به درجات بالاتري مي‎‌رسانند.

تا چه اندازه از اين تجهيزات در بيمارستان‌ها استفاده مي‌شود؟

اين محصولات هنوز در مرحله مقايسه و محک هستند. بسياري از متخصصين هنوز در تلاش‌اند سطح کيفي اين محصولات را بسنجند و آنان را با تجهيزات مطرح خارجي مقايسه کنند. اين زمان بايد طي شود و اين فرصت براي محصولات و توليدات داخلي به وجود بيايد که آنها خود را به متخصصين بيهوشي در کشور ثابت کنند تا بر روي بيماران استفاده شوند. با اين همه مي‌توان به صورت جدي و قطعي گفت 30 تا 40 از اين تجهيزاتي که در حال حاضر در کشور استفاده مي‌شود داخلي و توليدي ايران است.

چقدر از اين تجهيزات ساخت ايران، دستگاه‌هاي بيهوشي و چقدر از آنها مواد بيهوشي است؟

مي‌توان به راحتي مشاهده کرد که بسياري از اين مواد بيهوشي در داروخانه و با توليد داخلي به راحتي در دسترس هستند و مورد تأييد وزارت بهداشت نيز قرار گرفته‌اند. هرچند که بايد ديد در طولاني مدت چه ميزان از اين مواد با کيفيت هستند و چه تأثيري، خوب يا بد روي افراد دارند. در برخي مواقع هم ديده شده کيفيت و همتايي که از شرکت‌هاي معتبر دنيا ديده شده در اين داروها و مواد بيهوشي ديده نشده است. همين نياز بيشتر تحقيقات مداوم روي اين مواد را نشان مي‌دهد و ما بايد همچنان، براي سنجش سطح کيفيت مواد توليدي داخل تحقيق کنيم.

کيفيت اين مواد داخلي تا چه اندازه با محصولات خارجي تطابق دارد و مشابه است؟

در حال حاضر مي‌توان گفت مواد بيهوشي که در کشور ساخته مي‌شود تا 60 يا 70 درصد با محصولات خارجي مشابه‌اند. هرچند اين درصد و رسيدن به کيفيت بهتر هنوز به تحقيق و بهبود بيشتر احتياج دارد. هنوز مواردي پيدا مي‌شود که دارو به خوبي در بيمار کار نکرده است و همگي اينها جاي کار بيشتري دارد. اطلاعاتي که به گوش ما مي‌رسد همگي مبني بر اين است که هنوز بايد تحقيقات بيشتري صورت بگيرد تا داروها به کيفيت لازم خود برسند. البته بايد گفت اين موارد گزارش شده به شرکت‌هاي سازنده اطلاع داده مي‌شود و بسياري از موارد برطرف مي‌شود. اصلاح اين موارد پژوهش‌هاي زيادي مي‌طلبد که اين هم، زمان زيادي طول مي‌کشد تا همپاي محصولات خارج از کشور پيش برود.

بخش تحقيقات در اين زمينه به چه صورتي پيش مي‎رود؟

تحقيقات ما در زمينه بالابردن سطح کيفي مواد توليدي بيهوشي در داخل کشور به خوبي پيش مي‌رود و کارهاي بسيار مفيدي صورت گرفته است. مي‌توان گفت در حوزه بيهوشي بخش پژوهش در بالاترين سطح کيفي ممکن قرار دارد و به خوبي در حال فعاليت است. چه حيطه آموزش و چه در حيطه پژوهش به خوبي در حال پيشرفت هستيم و به خوبي مي‎توانيم از اين دانش به صورت کاربردي استفاده کنيم و اين دانش توليدي و به دست آمده را منتقل کنيم.

نتيجه اين کار اين مي‌شود که آمار سطح شکايات از متخصصين بيهوشي و کارشناسان اين حوزه به شکل قابل توجهي پايين مي‌آيد. اين تنها نشان مي‌دهد متخصصين وظيفه خود را به درستي انجام داده‌اند و مردم از عملکرد کارشناسان اين حوزه راضي هستند.

در صورتي که با پيشرفت علم و تغيير شيوه‌هاي جراحي‌هاي مختلف، شکل بيهوشي بيماراني که جراحي مي‌شوند هم تغيير مي‌کند و متخصصين بيهوشي بايد بتوانند همپاي خود جراحان، شيوه‌هاي جراحي را به روز کنند. براي مثال بسياري از عمل‌هاي خاص مثل پيوند عضو در ايران صورت مي‌گيرد و براي بيماران مشکلي پيش نمي‌آيد. همين اهميت تحقيقات در ايران را افزايش مي‌دهد.

عملکرد خوب متخصصين بيهوشي در حوزه خود، اطمينان و اعتماد بيماران و جراحان را نسبت به فعالان اين بخش بالا برده است.

اين اعتماد به نفس کاري متخصصين بيهوشي را نيز افزايش مي‌دهد. هرچند هنوز براي پيشرفت جا داريم و مي‌توانيم از اين هم بهتر شويم.سپید

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دكتر بيهوشي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
0
0
وإلا اگر كيفيت انها پايين باشد كه هر روز بايد منتظر خبرهاي بد و فوتي بخصوص از مراكز جراحي نامحدود باشيم!!(گل بود به سبزه نيز اراسته شد) البته براي جراحان شبه زيبايي خوب است چون به اين بهانه پول كمتري به دكتر بيهوشي مي دهند و بنابراين سهم بيشتري گيرشان مي ايد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: