کد خبر: ۷۸۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 24
شفا آنلاین>طب سنتی>اکيناسه که در ايران به آن سرخارگل مي‌گويند، يک گياه علفي از تيره کاسني است که ارتفاع آن حداکثر به 1 تا5/1 متر مي‌رسد. يک گياه دارويي که استفاده از آن در امريکاي شمالي و اروپا بسيار معمول است.
به گزارش شفا آنلاین، سرخارگل به نور فراواني احتياج دارد و قادر است خشکي را به خوبي تحمل کند. با وجود بومي بودن آن در امريکاي شمالي، امروزه در اروپا و آسيا و حتي برخي جاهاي ايران هم به صورت انبوه کشت مي‌شود.

شهرت اصلي آن به دليل مقابله با عفونت‌ها و بيماري‌هاي تنفسي مانند سرماخوردگي است. همچنين در رفع برونشيت هم موثر عمل مي‌کند. از طرف ديگر اين گياه حاوي آلکاميدهايي است که براي مقابله با باکتري‌ها و قارچ‌ها موثر بوده و در صورت التهاب مثانه نيز مي‌توان از آن استفاده کرد.

به نظر مي‌رسد با شروع فصل سرد مي‌توان تا حدي به سرخارگل و مزاياي بي‌شمارش اعتماد کرد تا شايد از بيماري‌هايي مثل سرماخوردگي، آنفولانزا و عفونت‌هاي ويروسي و باکتريايي در امان بود. اکيناسه براي مقابله با ساير عفونت‌ها از جمله عفونت مجاري ادراري، عفونت‌هاي قارچي واژن، تبخال‌هاي تناسلي، عفونت‌هاي خوني (سپتي سمي)، بيماري لثه، التهاب لوزه، آلودگي‌هاي استرپتوکوکي، سيفيليس، حصبه، مالاريا و ديفتري به کار مي‌رود.

در خصوص شيوه اثرگذاري اين گياه بايد گفت که اکيناسه باعث فعال شدن مواد شيميايي در بدن مي‌شود و التهاب و احتمالا علائم سرماخوردگي و آنفولانزا را کاهش مي‌دهد. همچنين به نظر مي‌رسد اکيناسه حاوي بعضي مواد شيميايي است که مي‌توانند به مخمر و ساير انواع قارچ‌ها به طور مستقيم حمله کنند.

در خصوص تداخلات دارويي بايد گفت که مصرف اکيناسه به همراه کافئين ممکن است سبب غلظت فراوان کافئين در جريان خون شود و خطر عوارض جانبي را افزايش دهد.

عوارض جانبي معمولي عبارتند از عصبانيت، سردرد و افزايش ضربان قلب. همچنين مصرف سرخارگل مي‌تواند فعاليت سيستم ايمني را افزايش دهد و استفاده از آن همراه با بعضي داروهاي کاهنده سيستم ايمني (مثل آزاتيوپورين، سيکلوسپورين، مايکوفنولات، تاکروليموس، پردنيزولون، کورتيکواستروئيدها و غيره) ممکن است اثرات اين داروها را کاهش دهد.

براي تهيه دم‌نوش آن مي‌توان يک قاشق چاي‌خوري ريشه سرخارگل را در يک فنجان آب جوش ريخت و به مدت 10 دقيقه دم کرد. هر روز سه وعده و تا 7 روز بايد اين محلول صاف شده را نوشيد. توجه ويژه اين که مصرف گياه سرخارگل براي ديابتي‌ها و افرادي که به بيماري‌هاي خود ايمني مبتلا هستند و نيز براي افراد آلرژيک توصيه نمي‌شود.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: