کد خبر: ۷۸۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 26
شفا آنلاین>سلامت>دل پر دردي دارد، بر اين باور است که آنقدر بي‌مهري بر صنعت دارويي کشور شده که ديگر نبايد انتظار داشت تا بازار منطقه را تسخير کند.

به گزارش شفا آنلاین، جليل سعيدلو دبيرانجمن داروسازان تهران درلابه لاي سخنان خود تصريح دارد که در شرايط باثبات کنوني تازه مي‌توان به حضور فرا مرزي انديشيد.

دغدغه مهمي که بسياري از متوليان حوزه سلامت دارند، اين است که ايران تاکنون چقدر توانسته دارو به کشورهاي خارجي صادر کند؟

در حال حاضرحدود بين 200-150 ميليون دلار دارو به کشورعراق صادرمي‌شود، متوسط اين صادرات رقمي حدود 170 ميليون دلار است.

چرا ايران با توجه به جايگاهي که دارد هنوز نتوانسته دربازارعراق جايي براي خود دست و پا کند؟

شما نبايد اين نکته را به فراموشي بسپاريد که صنعت داروسازي در سال‌هاي گذشته مورد بي‌مهري قرار گرفت. به هرحال اين صنعت با مشکلاتي همچون گراني ارز و تحريم دست و پنجه نرم مي‌کردند.

به‌ گونه‌اي که اين صنايع نمي‌توانستند، نيازهاي داخلي را تامين کنند، چه برسد به اينکه بتوانند نياز مشتريان خارجي را برطرف کنند. درچنين شرايطي نبايد انتظار داشته باشيد که صنعت دارويي ايران بخواهد در بازارهاي منطقه براي خود جايگاهي کسب کند، چون توان رفع نياز داخلي هم نداشت.

در حال حاضر با توجه به رفع تحريم‌ها و رفع مشکلات موجود با توجه به توافق انجام شده لوزان، امکان حضور در بازارهاي منطقه وجود دارد؟

به نظر من درحال حاضر ثبات خوبي ايجاد شده است. به هرحال نرخ ارز به يک ثبات نسبي دست پيدا کرده است. اين اميدواري وجود دارد که صنعت دارويي جان تازه‌اي پيدا کند.تداوم اين شرايط مي‌تواند بستري را فراهم کند که صنعت دارويي بتواند به مقوله صادرات جدي‌تر بيانديشد.

به نظرشما وزارت بهداشت براي حضور گسترده‌تر شرکت‌هاي دارويي بايد چه تدابيري را در نظر بگيرد. متوليان حوزه سلامت بايد چه کار کنند؟

خوشبختانه تلاطم موجود در بازارارز تا حدي از بين رفته است. به نظرمن وزارت بهداشت بايد نگاه مثبت‌تري نسبت به صادرات دارو داشته باشد و معافيت مالياتي براي صادرکنندگان در نظر بگيرد. دراين صورت مي‌توان اميدوار بود که شرکت‌هاي دارويي ايراني بتوانند بازاري درمنطقه براي خود دست وپا کنند.

شما عاملي که ايران بازار منطقه رااز دست داده است، ناشي از تحريم و گراني ارز مي‌دانيد؟به نظر شما اين رويکرد واقع‌بينانه است؟

بله. اين عامل مشکل زيادي به وجود آورد و موجب شد که صنعت دارويي کشور با مشکلات زيادي مواجه شود.

به نظر مي‌رسد که يکي از مشکلات اين است که صنعت دارويي ما برند بين‌المللي ندارد و به همين دليل پزشکان منطقه چندان به آن اعتماد ندارند. در اين مورد چه ارزيابي داريد؟

دغدغه اين است که سياست وزارت بهداشت بايد مبتني برصادرات دارو باشد. البته براي مشتريان مورد اعتماد قرار گرفتن اين داروها يک مسئله است. سازمان غذا و دارو تصميم گرفته است تا با حضور يک شرکت بين‌المللي اين مشکل را حل کند. مقررشده، يک شرکت بين‌المللي در ايران حضور پيدا کند و شرکت‌هاي دارويي را از نظر استانداردهاي بين‌المللي مورد بررسي قرار دهد و براي آن گواهينامه صادرخواهد کرد.

اين گواهينامه همان GMP‌ است؟

همه صنايع دارويي بايد اين گواهينامه را داشته باشند. گواهينامه جديد کاري فراتر را انجام مي‌دهد. به همين دليل با تلاش سازمان غذا و دارو قرار است که اين شرکت در ايران حضور پيدا کند. به دنبال اجراي اين کار مصرف کننده خارجي با اعتماد بيشتر داروي ايراني را مصرف مي‌کنند.

قرار است چه زماني اين شرکت در ايران حضور پيدا کند؟

من به طور دقيق اين موضوع را نمي‌دانم . اين موضوع را دکترديناروند، درنشستي که با ما داشتند، اعلام کردند.

به نظر شما چرا ترکيه توانسته بازار عراق را در اختيار خود بگيرد و ايران ازاين پتانسيل غفلت کرده است؟

جواب آن مشخص است. توليدکنندگان دارو در ترکيه مشکلات ما را نداشتند، به همين دليل توانستند حضور خود را درمنطقه گسترش دهند. اما در ايران آنقدر مشکلات زياد بود که ايران نمي‌توانست به اين گزينه فکر کند، تازه اگر مي‌توانست بازاري براي خود دست و پا کند به طور قطع توان تامين آن را نداشت.

به نظر شما چطور مي‌توان بستري را فراهم کرد که ايران حضورپررنگ‌تري درمنطقه داشته باشد؟

به نظرمن تسهيل برخي ازمقررات مي‌تواند حجم اين مشکلات را کاهش دهد. به هرحال اختصاص نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و فصلي در عراق نقش موثري داشته و مي‌تواند بازار خوبي را براي ايران به ارمغان بياورد. بهتر اين است که شرکت‌هاي دارويي عراقي هم در نمايشگاه‌هاي ايران حضور پيدا کنند.

در حال حاضر يک مشکل اساسي شرکت‌هاي دارويي اين است که در بازار عراق براي جلب مشتري قيمت‌ها را کاهش داده و با هم رقابت مي‌کنند، به نظر شما اين کار عقلاني هست و مي‌تواند براي اين شرکت‌ها سود را به ارمغان بياورد؟

به نظر من اين شرکت‌ها بايد بحث ملي را بيشتر مورد توجه قرار بدهند. اين شرکت‌ها بايد منافع خود را کنار گذاشته و منافع ملي را مورد توجه قرار بدهند. اين شرکت‌ها بايد اين نکته را مد نظر قرار بدهند که کاهش قيمت‌ها، اعتماد مشتري را مخدوش مي‌کند. شرکت ها بايد فراتر از منافع خود به اين مسئله نگاه کنند. به نظر مي‌رسد، يک نهادي بايد متولي تنظيم اين بازار شود.

اين نهاد بايد صنفي باشد؟

بله اين نهاد بايد صنفي باشد. مديران شرکت‌هاي دارويي بايد متعهد شوند تا قيمت‌ها را حفظ کنند. اين مديران به هيچ وجه نبايد قيمت‌ها را بشکنند. در اين صورت اعتماد عراقي‌ها به داروهاي ايراني جلب شده و به راحتي مي‌توان بخشي از اين بازار را به داروي ايراني اختصاص داد.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: