کد خبر: ۷۸۲۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 24
شفا آنلاین>روانشناسی>سلامت >مطالعه‌اي جديد نشان مي‌دهد که اعتياد به ديدن تصاوير هرزه‌نگاري از طريق اينترنت سبب ايجاد پريشاني‌هاي رواني مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نظر محققان بخش علوم روان‌شناسي دانشگاه وسترن رزرو، يافته‌هايي که به آنها رسيده‌اند، نشان مي‌دهند نگراني‌هاي قبلي متخصصان علوم روان‌پزشکي درباره اثرات سوء اعتياد به ديدن تصاوير هرزه‌نگاري از طريق اينترنت بر سلامت روان افراد بي‌مورد نبوده است.

تحقيقات اين محققان نشان مي‌دهد که احساس اعتياد براي ديدن تصاوير هرزه‌نگاري از طريق اينترنت سبب ايجاد افسردگي، خشم و اضطراب در افراد مي‌شود، اما صرف ديدن اين تصاوير چنين عوارضي را نشان نمي‌دهند.

جان گرابز، يکي از محققان، نام اين تحقيق را «درک اعتياد به تصاوير هرزه‌نگاري در اينترنت و پريشاني‌هاي رواني: بررسي ارتباط فعلي و آينده اين 2 پديده» گذاشته است. نتيجه مطالعه در «روانشناسي رفتار اعتيادآور» که بخشي از نشريه انجمن روانشناسي آمريکا است، منتشر شده است.

به عقيده گرابز، مشاهده تصاوير هرزه‌نگاري از طريق اينترنت در بين مردان بزرگ‌سال بيشتر از زنان هم‌سن آنها هر روز رواج بيشتري مي‌يابد. اين مطالعه البته بر روي افراد خردسال انجام نگرفته است. اطلاعات مطالعه در گروه اول، از سوي شرکت‌کنندگاني ارائه شده است که موافقت کرده‌اند به‌شرط محفوظ ماندن نامشان با تيم تحقيق همکاري کنند. براي آنکه نام‌هاي شرکت‌کنندگان افشا نشود به آنان شماره‌هايي اختصاص يافته و در قبال همکاري با محققان پول پرداخت شده است. گروه دوم، متشکل از دانشجويان رشته روانشناسي در 3 دانشگاه متفاوت ايالات‌متحده بود. براي شرکت اين دانشجويان نمره‌اي در نظر گرفته شد. محققان براي يک سال تحقيق بر روي حالات اين 2 گروه را ادامه دادند.

گرابز در توضيح نتايج کارشان مي‌گويد: «يافته‌هاي ما نشان مي‌دهند، اعتياد به ديدن تصاوير هرزه‌نگاري و نه ديدن خود اين تصاوير، باعث بروز برخي اختلالات رواني در فرد مي‌شود. درک اين‌که فرد به چيزي معتاد است، باعث بروز باورهاي منفي نسبت به خود مي‌گردد، ازجمله اين‌که من معتاد شده‌ام و اختياري از خود ندارم. مطالعات فراواني که تا امروز صورت گرفته‌اند، نشان مي‌دهند که اگر فکر کنيم چيزي يا عادتي مهارمان را در دست دارد، دچار پريشاني مي‌شويم.»

«حتي اگر فردي درباره خود چنين احساس بدي را هم نداشته باشد، از تاثيرات زيان‌بار رواني مشاهده دائم تصاوير هرزه‌نگاري از طريق اينترنت در امان نيست. افراد اين‌چنين ممکن است از جامعه طرد شوند يا خجالت بکشند، ازدواجشان به مشکل برخورد کند يا از سر کارشان اخراج شوند و همه اين عوامل مي‌تواند منجر به پريشاني‌هاي رواني در شخص شود. ما فقط به اين فکر مي‌کنيم که فلان ارتباط اينترنتي بد است، اما فکر نمي‌کنيم که ممکن است همين ارتباط بد به يک اعتياد و عاملي صدمه‌دهنده تبديل شود.»
منبع: Science Daily





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: