کد خبر: ۷۸۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۷ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 23
شفا آنلاین>سلامت>جلوگيري از به‌وجود آمدن بيماري‌هاي ژنتيکي در دو حالت امکان‌پذير است: يکي اينکه فرد باردار شود و با روش‌هاي آزمايشگاهي جنيني که به وجود آمده را مورد آزمايش قرار دهد و درصورت سالم بودن جنين، حاملگي را ادامه دهد، اما چنانچه جنين با ضايعات خاصي روبه‌رو بود، آن را سقط کند که در اين حالت به اين آزمايشات تست‌هاي قبل از بارداري گفته مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،که نهايتا مي‌تواند به آمنيوسنتز که گرفتن مايع آمنيوتيک با سوزن و آزمايش بر روي آن که معمولا آزمايش‌هاي ژنتيکي و کروموزومي است، بينجامد.

 نوع دوم اين است که جنين از نوع آزمايشگاهي باشد. يعني اين جنين براي زوج‌هاي نابارور در محيط آزمايشگاهي تشکيل شده باشد و در زماني که جنين هشت سلولي باشد، يک سلول از اين جنين را جدا کرده و مورد آزمايش قرار داده ودر صورت سالم بودن جنين را انتقال داده و در صورت ناسالم بودن جنين را معدوم مي‌کنند.

در اين حالت ديگر سقط جنين محسوب نمي‌شود، چراکه جنين در محيط آزمايشگاهي به‌وجود آمده و سقطي صورت نگرفته است. اين اقدام که به آن پي‌جي‌دي يا تشخيص ژنتيکي قبل از لانه گزيني مي‌گويند، به دو صورت شکل مي‌گيرد: يا به صورت پي‌جي‌اس است که اسکرينينگ يا غربالگري است، که در اين حالت يک‌سري ژن هايي که ممکن است معيوب باشند، را چک مي‌کنيم. تعداد اين ژن‌ها بسيارزياد است. براي اين اقدام روش‌هاي پيشرفته‌اي وجود دارد که به آن کول جينوم سيکوانسي گفته مي‌شود و از اين روش‌ها براي اسکرينينگ استفاده مي شود. که متاسفانه نه در ايران و نه در خارج از کشور تفسير نتايج اين آزمايشات و پيدا کردن کليه ژن‌هاي معيوب امکان‌پذير نيست.

چون امکان‌پذير نيست از لحاظ اخلاقي مطرح کردن نام اسکرينينگ قابل قبول نيست. زيرا نمي‌توان تمام ژن‌ها را در نظر گرفت و پيدا کرد و از آنجاکه جهش‌هاي جديد به اين پروسه اضافه مي‌شوند، بايد با نرم افزار خاصي آنها را از نو نوشت.

بنابراين در اين شرايط اسم غربالگري را به‌عنوان يک روش اخلاقي نبايد آورد، اما اگر به ژن خاصي به‌عنوان مثال به ژن تالاسمي شک داشتيد، آن را مي‌توان با پي‌سي‌آري که روي تک سلول انجام مي‌شود، که به آن تشخيص ژنتيکي قبل از لانه‌گزيني گفته مي‌شود، ‌انجام داد. اين حالت زماني است که به يک ژن خاص شک داشته باشيم و با اين اقدام مي‌خواهيم، ببينيم که مشکلي دارد يا نه؟ اين اقدام يک اقدام اخلاقي است و اين اقدام اجازه دارد.

رضا ساماني

دبير کميته اخلاق پژوهشگاه رويان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: