کد خبر: ۷۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 18
شفا آنلاین>سلامت>مشکلات داروهای سرطانی، هدف قرار دادن سلول‌های سالم و بروز عوارض جانبی متعدد است.
به گزارش شفا آنلاین، برخی از داروهای درمانی شناخته شده به عنوان مهار کننده پروتئین کیناز است که در دهه گذشته به سلاحی قدرتمند برای مبارزه با بیماری هایی همچون سرطان خون،سرطان ریه، سرطان کلیه و سرطان سر و گردن تبدیل شده است، یکی از مشکلات این داروها، هدف قرار دادن سلول‌های دیگر است که عوارض جانبی را به همراه دارد. 

در مطالعه‌ی اخیر شیمیدانان دانشگاه سان دیگو یک روش جدید برای بهبود هدف گیری این داروها و کاهش عوارض جانبی ارائه داده است. 

همانطور که از نام مهار کننده‌های کیناز مشخص است، این داروها موجب قطع عملکرد کیناز که نوع خاصی از آنزیم است، می‌شوند و فعالیت پروتئین هایی که منجر به سرطان می‌شوند. کیناز که نوع خاصی از آنزیم است، می‌شوند و فعالیت پروتئین‌هایی که منجر به سرطان می‌شوند را تعطیل می کند. 

به گفته Gustafson دکترای شیمی آلی مهار کیناز نقطه‌ عطفی برای درمان سرطان است اما مهار کیناز تک کار بسیار سختی است و اغلب مهار کننده‌ها، چند کیناز را هدف قرار می‌دهند که این امر موجب بروز عوارض جانبی می‌شود. 
 
Gustafson و همکارانش ماده‌ای به اسم آتروپیزومریک را برای هدف قرار دادن یک خانواده خاص از کیناز شناخته‌اند و آن را سنتز کردند. به برخی از این ترکیبات اتم کلر اضافه کردند تا بتوانند از اثرات جانبی جلوگیری کنند.
 
محققان نسخه‌ی اصلاح شده و اصلاح نشده‌ی این مهار کننده را آزمایش کردند و مشاهده کردند که نسخه ی اصلاح نشده مانند یک تفنگ ساچمه‌ای منفجر می شود و طیف گسترده‌ای از پروتئین کیناز را نابود می‌کند. 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: