کد خبر: ۷۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 17
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>باستان شناسان در تازه ترین تحقیقات و آزمایش های خود بر روی فسیل های انسان سیصد هزار ساله هایدلبرگنیسیس دریافتند که این انسان شباهت بسیاری به نئاندرتال های اولیه داشته و با انسان تبارهای دنیسووا آمیزش داشته است.

به گزارش شفا آنلاین،ماتیاس مایر (Matthias Meyer) از ژنتیک – باستان شناسان موسسه انسان شناسی تکاملی ماکس پلانک (Max Planck Institute for Evolutionary Anthropology) آلمان به همراه همکارانش موفق به استخراج هسته دی ان ای از فسیل های Sima de los Huesos یا گودال استخوان ها (Pit of Bones) که از سایتی به نام کوه های Atapuerca در اسپانیا کشف شده بود ، شدند .

در گذشته خوان – لوئیس آرسوگا (Juan-Luis Arsuaga) از دیرینه شناسان دانشگاه تحقیقاتی Complutense University of Madrid ، فسیل های 300 هزار تا 400 هزار ساله را به عنوان اعضای بدن انسان هایدلبرگنیسیس (Homo heidelbergensis) که شبیه نئاندرتال ها بوده است ، در راستای انسان های نئاندرتال بدوی طبقه بندی کرده بود ولی مطالعات و بررسی های دی‌ ان ‌ای میتوکندریایی (mitochondrial DNA) این فسیل ها که از خط ژنتیک مادری به ارث برده شده بود ، نشان می دهد که این دی‌ ان ‌ای میتوکندریایی بیشتر به دی‌ ان ‌ای میتوکندریایی انسان تبارهای دنیسووا (Denisovans) نزدیک هستند .  

لازم به توضیح است که انسان هایدلبرگنیسیس با نام علمی Homo heidelbergensis گونه ‌ای از انسان بوده که در حدود 300 هزار تا 400 هزار سال پیش زندگی می کرده است و بر اساس گفته محققان در گذشته ، از اجداد انسان هوشمند (Homo sapiens) در آفریقا و انسان نئاندرتال در اروپا به حساب می آید . انسان‌ تبار دنیسووا گروهی از انسان ها هستند که در حدود 30 تا 50 هزار سال پیش زندگی می کردند و با انسان هوشمند (Homo sapiens) هم‌ زیستی داشته اند .

در حال حاضر ماتیاس مایر و تیم تحقیقاتی اش توانستند جفت های بنیادی کافی را از هسته دی ان ای باستانی این فسیل ها به دست آورند و نتیجه بگیرند که فسیل های Sima de los Huesos اشتراکات بسیار نزدیکی با نئاندرتال های اولیه داشته است .

مایر در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه تکامل انسان (European Society for the Study of Human Evolution) در رابطه با این نتیجه گیری اظهار داشت : « در واقع ، به نظر می رسد که نمونه فسیل های Sima de los Huesos متعلق به نئاندرتال های اولیه بوده و یا می توان گفت که وابسته به نئاندرتال های اولیه بوده است.

از نتایج قابل توجه به دست آمده از این بررسی ها می توان به این مساله اشاره کرد که اصل و نسب نئاندرتال ها که از انسان های باستانی منشعب می شوند ، به زمانی زودتر از آنچه تا کنون تصور می شد ، باز می گردد . علاوه بر آن ، این پژوهشگران دی‌ ان ‌ای میتوکندریایی (mitochondrial DNA) انسان‌ تبار دنیسووا را در فسیل های Sima de los Huesos پیدا کردند ، از این یافته ها می توان نتیجه گرفت که به نظر می رسد این دو گونه از انسان ها با یکدیگر آمیزش داشته اند.  


 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: