کد خبر: ۷۷۵۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 18
شفا آنلاین>سلامت>گرچه خطرات کوتاه‌مدت خالکوبي مانند عفونت‌ها مشخص هستند، اما اطلاعات چنداني درباره خطرات درازمدت جوهري که در خالکوبي به زير پوست فرستاده مي‌شود، وجود ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،آيا جوهري که براي خالکوبي به زير پوستمان تزريق مي‌شود، سالم است و يا در طولاني مدت مي‌تواند خطراتي را به دنبال داشته باشد. واقعيت اين است که ما درباره اين خطرات در بلند مدت بسيار کم مي‌دانيم. دکتر آندرياس لوخ نويسنده ارشد موسسه ارزيابي خطر در برلين مي‌گويد: «خيلي‌ها اين روزها روي بدنشان خالکوبي دارند و کسي درباره اثرات سوء جوهر جمع شده زير پوست حرفي به ميان نمي‌آورد.» به گفته او هيچ مدرک قابل استنادي وجود ندارد که عناصر جوهري که به داخل بدن تزريق مي‌شود ايمن است يا نه.

بين 1 تا 5 درصد از افرادي که خالکوبي مي‌کنند به يک عفونت باکتريايي مبتلا مي‌شود. و بعضي از افراد مي‌توانند واکنش حساسيتي به جوهر داشته باشند. اينها تاثيرات کوتاه مدت است. اما به گفته لوخ اندازه‌گيري اثرات درازمدت جوهر مشکل‌تر است، چرا که جوهرها در رده مواد آرايشي طبقه‌بندي مي‌شوند. از زماني که جوهرها به عنوان مواد آرايشي طبقه‌بندي شده‌اند، تاثيرات طولاني مدت سم‌شناختي آنها نمي‌تواند روي حيوانات آزمايش شود. به اعتقاد لوخ جوهرهاي خالکوبي بايد در رده کاملا متفاوتي از محصولات قرار داده شوند.

در حالت عادي حايل‌هاي پوستي به شکل موثري، مواد آرايشي را خارج از بدن نگاه مي‌دارند، اما جوهر خالکوبي به بافت زنده تزريق مي‌شود، بافتي که شامل رگ‌هاي خوني، عصبي و سلول‌هاي دفاعي هستند.

لوخ مي‌گويد: «ما بايد فرض را براين بگذاريم که تمام عناصر جوهر، شامل مواد نگهدارنده، مواد کمک‌کننده به فراوري، و ساير مواد در طول زمان امکان انتقال به همه جاهاي بدن را دارد. مقررات مواد آرايشي براي اين موضوع ناکافي است.» آزمايش بدنه افراد درگذشته‌اي که براي سال‌ها خالکوبي داشته‌اند نشان داده که 90 درصد از جوهر، از سطح پوستشان از بين رفته است.

به گفته او، ما نمي‌توانيم به اين پرسش پاسخ دهيم که چه اتفاقي براي اين جوهرها مي‌افتد، آيا آنها در طول زمان در اعضاي بدن تجمع يافته يا دفع شده‌اند؟


جوهر خالکوبي‌هاي مدرن اغلب رنگدانه‌هاي آلي هستند

در آمريکا سازمان غذا و دارو تصدي نظارت بر جوهرها را دارد اما اين سازمان اخيرا اين کار را انجام نمي‌د‌هد. مقررات مربوط به خالکوبي‌هاي آرايشي و هنرمندان خالکوبي‌کار به خود ايالات واگذار شده و ضروريات براي گرفتن جواز کار بسيار متفاوت است؛ از دريافت مدارک و گواهينامه لازم براي اين کار تا گذراندن ساعت‌هاي کارآموزي، همگي متغير هستند.

واقعيت اين است که هيچ استاندارد صنعتي براي اجزاي جوهر وجود ندارد، مقررات چنداني درباره اين صنعت وجود ندارد. تعداد کمي از مشکلات مربوط به خالکوبي‌ها به مراجع قانوني گزارش مي‌شوند. بيشتر جوهرهاي خالکوبي مدرن شامل رنگدانه‌هاي آلي هستند، اما اين جوهرها همچنين شامل مواد نگهدارنده و آلاينده‌هايي مانند نيکل، آرسنيک و سرب هستند.

در مطالعه‌اي که در سوئيس صورت گرفته، مواد نگهدارنده ممنوع شده از استفاده در لوازم آرايشي در 14 درصد از نمونه‌هاي جوهر خالکوبي يافت شد. به گفته لوخ واکنش به جوهرهاي رنگي از جوهرهاي سياه و سفيد معمول‌تر بوده است. خطرات شناخته شده خالکوبي شامل درد، خونريزي، عفونت و واکنش آلرژيک است.

به گفته لوخ خالکوبي‌کارها لازم است که حداقل در مورد امکان بروز اين عوارض به افراد توضيح دهند. در عين حال، خطرات طولاني مدت خالکوبي‌ها مانند مسموميت عضوي يا سرطان همچنان ناشناخته است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: