کد خبر: ۷۷۵۱۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 15
شفاآنلاین:سلامت>درمان>محققان آمریکایی موفق به کشف ژن هایی شدند که خطر مرگ زودهنگام و ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
به گزارش شفا آنلاین : هر فرد سیگاری به خوبی آگاه است که این عادت آنها را در معرض ابتلا به بیماری و مرگ زودهنگام قرار می دهد اما با این حال بسیاری از سیگاری ها نیز طول عمر زیادی دارند.اکنون محققان آمریکایی کشف کرده اند که طول عمر بالای برخی سیگاری ها به دلیل ژن های آنها است.
محققان در مطالعه ای متوجه شدند، سیگاری هایی که طول عمر بالایی دارند دارای ژن های خاصی هستند.آنها همچنین متوجه شدند که این ژن های طول عمر، با کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به سرطان نیز ارتباط دارد.
محققان می گویند: این ژن ها به سلول های بدن کمک می کنند تا خود را حفظ کرده و ترمیم کنند؛ همچنین این ژن ها از فرد در برابر پیر شدن و آسیب های زیست محیطی نظیر سیگار کشیدن محافظت می کند.
بر اساس آمار منتشره از سازمان بهداشت جهانی، تنباکو نیمی از مصرف کنندگان خود را می کشد و اپیدمی تنباکو یکی از بزرگترین تهدیدهای بهداشت عمومی است که جهان با آن مواجه شده است و سالانه حدود 6 میلیون نفر را به کام مرگ می کشاند.
اما طبق اعلام انجمن سرطان آمریکا ، مصرف تنباکو عامل دست کم 30 درصد مرگ و میرهای ناشی از تمام انواع سرطان است و 87 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه در مردان و 70 درصد مرگ و میرهای ناشی از سرطان ریه در زنان را تشکیل می دهد.
این در حالی است که پیش از این تعدادی از تحقیقات نشان دادند که سیگار کشیدن روند پیری را تسریع می کند و باعث ابتلا به بیماری و مرگ زودهنگام می شود.
اما محققان متذکر شدند که تمامی سیگاری ها زود نمی میرند و بخش کوچکی از آنها تا سنین بالا زنده می مانند.
برای بررسی علت این موضوع محققان سیگاری هایی را که برای مدت زمان طولانی زنده ماندند، مطالعه کردند.
محققان متوجه شدند که این افراد دارای یک واریان از یک ژن هستند که به آنها اجازه می دهد در برابر آسیب های زیست محیطی مانند مواد شیمیایی ناشی از سیگار بهتر مقاومت کنند.این ژن به اندازه زیادی با طول عمر زیاد ارتباط دارد.
مورگان لاوینس از دانشگاه یو.سی.ال.ای در آمریکا گفت: ما یک سری نشانگرهای ژنتیکی کشف کرده ایم که به نظر می رسد با هم موجب افزایش طول عمر می شوند.
این محقق ادامه داد: این ژن ها با کمک به سلول ها به ترمیم خود موجب افزایش طول عمر فرد می شوند.
بنابراین با وجود اینکه برخی افراد در معرض سطوح بالای عوامل تنش زای بیولوژیکی مانند عواملی که در سیگار وجود دارد، قرار می گیرند اما بدن های انها بهتر با آسیب مقابله می کند.
به گفته محققان، برخی از این ژن ها برای پیشگیری از ابتلا به سرطان نیز حائز اهمیت هستند.
این مطالعه نشان می دهد که این ژن ها با کاهش تقریبی 11 درصدی خطر ابتلا به سرطان ارتباط دارند.این مطالعه در مجله Gerontology, Series A: Biological Sciences and Medical Sciences منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: