کد خبر: ۷۷۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۱ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 13
شفا آنلاین>اجتماعی>بر کسي پوشيده نيست که گوگل به‌تازگي روي موضوعات پزشکي تمرکز کرده است. اين موتور جست‌وجو در ماه فوريه اعلام کرد که قصد دارد بيشتر بر روي موضوعات پزشکي که جست‌وجو مي‌شوند، مانور بدهد.
به گزارش شفا آنلاین،اين شرکت، اطلاعاتي که قصد دارد در خصوص بيماري‌ها در اختيار افراد بگذارد را اين‌گونه شرح مي‌دهد: «موتور جست‌وجوي گوگل به شما علائم و درمان‌‌هاي بيماري را نشان خواهد داد. همچنين مي‌گويد که اين بيماري تا چه حد شايع است، خطرناک است يا خير، آيا مسري است و افراد در چه سنيني به آن دچار مي‌شوند.

در ضمن شما براي بعضي از بيماري‌ها تصاويري باکيفيت بالا که تصويرگران داراي مجوز پزشکي تهيه‌کرده‌اند، خواهيد ديد.»

گوگل براي نشان دادن روند اقدامات خود در اين راستا، در هفته جاري اعلام کرد که تعداد عبارات ذخيره‌شده که ممکن است به‌عنوان نام بيماري جست‌وجو شوند، دو برابر شده و به حدود 900 عبارت افزايش‌يافته است.

اين شرکت اظهار کرده است: «ما بايد اطمينان حاصل کنيم که اين عبارات شامل بيماري‌هايي که تاکنون از آنها غافل بوده‌ايم، هم مي‌شود. براي مثال گروهي از بيماري‌هاي عفوني وجود دارند که
5/1 ميليارد نفر ازجمله 500 ميليون کودک که در مناطق فقير زندگي مي‌کنند را به خود دچار کرده‌اند و بايد به اين ليست اضافه شوند.» اين قابليت در حال حاضر به زبان انگليسي با لهجه آمريکايي فراهم‌شده است، اما گوگل مي‌گويد در آينده وضعيت تغيير خواهد کرد.

در ضمن امکان بارگذاري کردن اين اطلاعات در فايل پي‌دي‌اف هم وجود دارد. همه اينها را گفتيم، اما ببينيم چگونه مي‌توان از آن استفاده کرد؟ زماني که در حال جست‌وجو کردن درباره يک بيماري در موتور جست‌وجوي گوگل هستيد، علاوه بر نتايجي که در سمت چپ صفحه مشاهده مي‌شود، يک ستون از توضيحاتي که توسط گوگل گردآوري‌شده، در سمت راست صفحه به چشم مي‌خورد. اين اطلاعات شامل يک توضيح مختصر درباره اينکه اين بيماري چه قدر طول مي‌کشد، آيا قابل‌درمان است يا خير و تا چه حد مسري است، مي‌شود. علاوه بر اين، در اين توضيحات گفته مي‌شود که آيا اين بيماري در آمريکا شايع شده است يا خير.

گوگل براي نشان دادن اينکه يک بيماري تا چه اندازه شايع شده است، از شاخص‌هاي مراکز کنترل و پيشگيري از بيماري‌ها استفاده مي‌کند. براي مثال اين موتور جست‌وجو زماني يک بيماري را بسيار نادر قلمداد مي‌کند که در يک سال در آمريکا کمتر از 20هزار نفر به آن دچار شده باشند. در ضمن سني که افراد به‌طورمعمول به اين بيماري دچار مي‌شوند و اينکه چه جنسيتي بيشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند را نشان مي‌دهد.

حتما براي شما هم سوال پيش‌آمده است که اين اطلاعات چگونه تهيه مي‌شوند؟ گوگل مي‌گويد: «براي اينکه اين اطلاعات را با دقت انتخاب و گردآوري کنيم و نشر دهيم، با گروهي از پزشکان کار مي‌کنيم که سرپرستي آنها را دکتر کپيل پاراک، استاد پزشکي عمومي، به‌عهده دارد. تمام اين اطلاعات از تجربيات حقيقي باليني پزشکان و منابع پزشکي معتبر و علمي موجود در اينترنت حاصل مي‌شود. در ضمن درنهايت دقت، توسط پزشکان باليني گوگل و کلينيک مايو بررسي مي‌شود.»

البته بايد به ياد داشته باشيد که اين اطلاعات را از گوگل و نه از يک پزشک واقعي دريافت کرده‌ايد. اين شرکت تاکيد مي‌کند: «ارائه دادن اين اطلاعات توسط ما به معني توصيه‌هاي پزشکي نيست؛ زيرا شرايط بيماري هر فرد به‌شدت با ديگري متفاوت است. در ضمن هر بيماري استثناهايي هم دارد. ما تنها قصد داريم اطلاعاتي را در اختيار شما قرار بدهيم و اگر دريافتيد به يک بيماري دچار هستيد، توصيه مي‌شود حتما به يک پزشک مراجعه کنيد.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: