کد خبر: ۷۷۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 11
شفا آنلاین>سلامت>دلیل ناآرامی و شیطنت کودک بادی مشخص شود که از نشانه‌های بیش‌فعالی و یا ویژگی‌های معمول دوران کودکی است.
به گزارش شفا آنلاین، امروزه بسیاری از پدران و مادران گران شیطنت کودکان خود هستند و با مشاهده حالت بی‌قراری و ناآرامی گمان می‌کنند که فرزندان آن‌ها دچار اختلال بیش‌فعالی یا ADHD شده‌اند. گاهی عده‌ای از پدرومادرها در مقابل این رفتار کودکانشان کنترل خود را از دست می‌دهند و کودکان را به شدت کتک می‌زنند و یا آن‌ها را تهدید می‌کنند
 
آیا هر کودک شیطونی بیش‌ فعال است؟
برای این‌که بدانیم دلیل ناآرامی و شیطنت کودک ما اختلا بیش‌فعالی است یا این از نشانه‌های معمول دوران کودکی است باید انواع بیش‌فعالی در کودکان و نشانه‌های آن را بشناسیم.
 
دکتر علی باجلان روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص تشخیص بیش‌فعالی در کودکان گفت: خیلی از والدین کم‌حوصلگی، استرس و اضطراب در سنین 2 تا 3 سالگی کودک خود را پیش روانشناس یا روانپزشک می‌برند و به‌گونه‌ای علائم کودک را بیان می‌کنند  که متأسفانه کودک بیش‌فعال شناسایی می‌شود در حالی که برای تشخیص بیش فعالی در کودکان باید از سنین 7 سالگی به بالا بررسی‌های لازم انجام شود.
 
وی افزود: بیش فعالی در کودکان با توجه به علائم و نشانه‌هایی که از خود بروز می‌دهد به سه دسته بیش فعالی جسمانی، روانی و تلفیقی از این دو تقسیم می‌شوند.
 
چه کودکی بیش‌فعال جسمانی است؟
علی باجلان درباره‌ی انواع بیش‌فعالی در کودکان گفت: در بعضی کودکان علائم بیش‌فعالی در رفتار آن‌ها بروز می‌کند. این کودکان نمی‌توانند یک‌جا بمانند و دائماً بی‌قرار و پرانرژی هستند به گونه‌ای که تصور می‌کنیم در بدن خود موتور دارند. این کودکان دائماً در حال دویدن و انجام بازی‌های پرسروصدا هستند. از نشانه‌های دیگر این کودکان این است که عجول هستند و عقل ماندن در صف را ندارند و نوبت را بر هم می‌زنند و قبل از سؤال کردن، جواب می‌دهند.
 
کودکانی که روان بیش‌فعال دارند
وی افزود: کودکانی که به ظاهر خیلی ساکت ولی دچار کمبود توجه هستند دارای علائم روانی بیش‌فعالی هستند. یادگیری برای این‌ کودکان بسیار دشوار است و در درس‌هایی مثل املاء و ریاضی که نیاز به تمرکز دارد، دچار مشکل می‌شوند. کودکان بیش‌فعالی که نمی‌توانند زمان زیادی را برای یک بازی اختصاص دهند و فراموش کار و سر به هوا هستند جزو کودکان بیش‌فعال روانی به‌شمار می‌روند.
 
چرا کودک بیش‌فعال می‌شود؟
علی باجلان عضو رسمی نظام روان‌شناسی و مشاوره ایران درباره علل بیش فعال شدن کودکان گفت: گاهی ممکن است علت بیش‌فعالی کودک، ژنتیکی باشد و پدر، مادر و یا اطرافیان کودک سابقه‌ی بیش فعالی را داشته باشند بنابراین کودک مستعد به بیش‌فعالی می‌شود و گاهی نیز ممکن است عوامل محیطی موجب بیش‌فعالی کودک گردد که از جمله آن می‌توان به تغذیه مادر در دوران بارداری، استرس و اضطراب او اشاره نمود.
 
بیش فعال‌ها
این روانشناس عنوان کرد: کودک بیش‌فعال باید درمان شود نه مهار. این کودکان به دلیل اختلال در انتقال دهنده‌ی عصبی خود دچار بیش‌فعالی شده‌اند پس نباید از رفتارهای آن‌ها جلوگیری کرد. یکی از راه‌های درمان کودک بیش‌فعال دارودرمانی است که بهترین راه درمان این اختلال است.

روان‌درمانی با نرومندیک
علی باجلان ادامه داد: یکی از راه‌های درمانی در بیش‌فعالی کودک، روان‌درمانی است که در این روش از دستگاه نرومندیک که شامل یک باتری است که آن را روی سر قرار می‌دهند و در هنگام اختلال به فرد هشدار می‌دهد و این روش فقط به عنوان درمان مکمل و کمکی به همراه دارو درمانی به کار برده می‌شود. زیرا فقط رفتار فرد را کنترل می‌کند نه درمان.

با کودک بیش‌فعال‌تان چه کنید؟
علی باجلان درباره نقش خانواده در درمان کودک بیش‌فعال تأکید کرد: خانواده به عنوان درمان حمایتی و کمکی یک‌سری مهارت‌ها و فعالیت‌ها را باید بیاموزد به طور مثال چیدمان وسایل اتاق کودک، ثبت‌نام کودک در کلاس‌های ورزشی و ... تا بتواند انرژی خود را به درستی مصرف کند و محدودیت کودک برای خوردن شیرینی‌جات (شکلات، نوشابه و ...) و قرار گرفتن زیر نور مهتابی از جمله نکاتی است که اعضای خانواده برای بهبود کودک بیش‌فعال باید مورد توجه قرار دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: