کد خبر: ۷۶۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 10
شفا آنلاین>سلامت>بر اساس علم ژنتیک تنها راه عملی که می‌تواند قطعیت دوقلو یا چندقلوزایی را تضمین کند، روش IVF است.
به گزارش شفا آنلاین،مسعود گرشاسبی، رئیس انجمن ژنتیک  با تاکید بر اینکه تنها راه علمی که می‌تواند قطعیت داشته باشد و دوقلو و یا چندقلویی را تضمین کند روشن IVF است، اظهار کرد: بر اساس علم ژنتیک زوج‌هایی که تمایل به داشتن فرزندان دوقلو یا چندقلو دارند می‌توانند از بهترین روش که نسبت به روش‌های دیگر از جمله استفاده از مصرف داروهای مختلف شامل دوقلو یا چندقلوزایی داشته باشد، فرزندان این خانواده دختر و یا پسر ممکن است صاحب فرزندان دوقلو یا چندقلو شوند.

وی در ادامه افزود: اما باید به این نکته توجه داشت که تأثیر آن صفر و یک نیست و مانند بیماری‌های ژنتیکی نیست که بتوان گفت اگر پدر یا مادر صاحب فرزندان دوقلو یا چندقلو هستند به طور حتم فرزندان آن‌ها نیز این چنین می‌شوند. می‌توان گفت موثر است یعنی احتمال این‌که در خانواده‌ای که در گذشته صاحب دو یا چندقلو شده‌اند این پدیده بیشتر اتفاق بیافتد و نسبت به خانواده‌ای که در آن اتفاق نیفتاده بیشتر است.

گرشاسبی با اشاره به درصد و آمار زایمان‌های دوقلو و یا چندقلویی‌زایی گفت: درصد و یا آمار دقیقی در این باره وجود ندارد اما نسبت به آمار نرمال جامعه، آنهایی که دوقلو و یا چندقلوزایی داشته‌اند بیشتر است.

رئیس انجمن ژنتیک اظهار کرد: عوامل مختلفی شامل ژنتیک، تغذیه و عامل محیطی بر احتمال دوقلو و چندقلوزایی موثر است.

با بهترین راهکار دوقلو یا چندقلوزایی آشنا شوید

مسعود گرشاسبی، رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به این‌که در علم ژنتیک تنها راه علمی که می‌تواند قطعیت دوقلوزایی و یا چندقلوزایی را تضمین کند روش IVF است، گفت: روش IVF یک نوع تکنیکی است که معمولاً برای کمک کردن به زوج‌هایی است که نمی‌توانند به صورت طبیعی بچه‌دار شوند ابداع شده است. در حقیقت استفاده اصلی این روش برای زوج‌هایی است که نطفه آن‌ها ضعیف است و یا یک سری مشکلات فیزیولوژیکی دارند، به صورت طبیعی بعد از گذشت یک سال که اقدام به بارداری می‌کنند، نمی‌توانند باردار شوند از این تکنیک استفاده می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر کامبینیشن یا ترکیب IVF با روش‌های دیگر باعث شده است استفاده‌های جدیدی برای این تکنیک به وجود آید، یکی از موارد این روش‌ها PGD است که پیشین ژنتیک نام دارد، خانواده‌هایی که یک نوع بیماری خاص وجود دارد و یا به تشخیص ژنتیکی رسیده و نمی‌خواهند با روش‌های سنتی تشخیص از تولد تشخیص دهند در صورت مشکل داشتن جنین خود را سقط کنند.

گرشاسبی تصریح کرد: این افراد با ترکیب روش‌های تشخیص ژنتیکی و IVF دوقلو یا چندقلودار شدن را تجربه می‌کنند.

رئیس انجمن ژنتیک اشاره کرد: یکی از روش‌های IVF می‌تواند استفاده از دارو باشد، در این روش بانوان یک سری از داروها را مصرف می‌کنند. این داروها می‌توانند چندین تخمک را باهم آزاد کند و با اسپرمی که از آقایان گرفته می‌شود در صورتی که زوجین مشکلی نداشته باشند به راحتی دارای فرزندان دو یا چندقلو می‌شوند.

وی افزود: در این روش در محیط آزمایشگاه لقاح با ترکیب تخمک و اسپرم انجام و جنین‌های چندسلولی تولید می‌شود. پس از لقاح جنین به مرحله رشد می‌سد.

گرشاسبی تأکید کرد: اگر خانواده‌ای مشکل خاصی نداشته باشد و فقط هدفش دوقلو یا چندقلو دار شدن باشد، دو یا سه تا از این تخمک‌ها را هم‌زمان بدون این‌که هیچ‌گونه آزمایشی انجام شود باهم در داخل رحم مادر کاشت می‌شود. اگر رحم مادر بپذیرد عامل دوقلویی و چندقلویی اتفاق می‌افتد و این عامل ایجاد می‌شود.

رئیس انجمن ژنتیک در پایان گفت: ممکن است گاهی اوقات تمام مراحل انجام شود اما رحم نپذیرد در این هنگام آزمایش باید تکرار شود و یا می‌توان تخمک‌ها را فریز کرد و یا نگه داشت و تخمک‌ها و جنین‌ها در مرحله دیگر استفاده کرد. اگر در مرحله اول این کار با شکست مواجه و یا انجام نشده باشد دوباره با کاشت آن در مرحله‌های بعد از آن استفاده می‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: