کد خبر: ۷۶۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 09
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>سلامت>محققان کالج کینگ لندن با خواندن امضای ژنی، موفق به تشخیص سن بیولوژیکی شدند.
به گزارش شفا آنلاین : امضای ژنی (gene signature) به مجموعه ای از ژن ها گفته می شود که با الگوی منحصر به فردی درون یک سلول قرار می گیرند و بیانگر شاخص های یک شرایط پزشکی است.
با استفاده از این مشخصه می توان سن بیولوژیکی فرد را با دقت بالایی تعیین کرد. معمولا سن بیولوژیکی با سن تقویمی متفاوت است؛ ولی در تعیین روش های پزشکی و تشخیص میزان سلامتی، سن بیولوژیکی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در این پژوهش محققان توالی ژنوم یک داوطلب سالم 65 ساله را بررسی کردند و بیشتر به دنبال ژن هایی بودند که به حفظ سلامتی با افزایش سن نقش دارند.
دانشمندان 150 ژن را که برای محاسبه آنچه امتیاز ژنی سن سلامت نام دارد، پیدا کردند.
برای مثال، بیماران مبتلا به آلزایمر، امتیاز ژنی سن سلامت پایینی دارند. با این حال نمی توان پیش بینی کرد که افراد با چه امتیازی به زوال عقل مبتلا می شوند.
در ادامه تحقیقات آمده است که با بررسی این 150 ژن می توان سن بیولوژیکی را با دقت بالایی تعیین کرد، همچنین این ژن ها اطلاعات ارزشمندی را در زمینه انواع بیماری های مرتبط با سن، از جمله آلزایمر در اختیار محققان قرار می دهند.
دلیل این که گاهی اوقات دو فرد 60 ساله همسن به نظر نمی آیند، تفاوت در سن بیولوژیکی است.نتایج این تحقیقات در نشریه Genome Biology منتشر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: