کد خبر: ۷۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 09
شفا آنلاین:جامعه پزشکی>داغ‌شدن بحث مهاجران و پناهنده‌ها در جوامع غربي با واکنش‌هاي متفاوتي روبرو شده است.
به گزارش شفا آنلاین، از سويي بسياري از افراد که از اتفاقات تلخ رخ‌داده براي بسياري از پناه‌جويان و مهاجران غيرقانوني ناراحت هستند، خواستار برداشته‌شدن محدوديت‌ها براي ورود مهاجران هستند و از سوي ديگر برخي از افراطي‌ها و افراد متعصب هم با استفاده از برخي نگراني‌ها و رفتار مهاجران، در اين ميان خواستار مقابله با آنها و اخراج مهاجران و پناهجويان شده‌اند.

دونالد ترامپ، ميلياردر آمريکايي و يکي از کانديداهاي رقابت رياست جمهوري آينده آمريکا يکي از اين افراد است که معتقد است بايد جلوي ورود مهاجران به آمريکا گرفته شود و حتي بسياري از مهاجراني که به شيوه‌هاي مختلف وارد آمريکا شده‌اند بايد از اين کشور اخراج شوند.

اما جالب اينکه يکي از بزرگترين انجمن‌هاي پزشکي در آمريکا عليه اين سخنان موضع‌گيري کرده است. کالج پزشکان آمريکا به دونالد ترامپ يا هر نامزد احتمالي ديگر انتخابات آتي هشدار داده که بازگرداندن 12ميليون مهاجر به سرزمين مادري‌شان، مي‌تواند تبعات سلامتي براي کل جامعه آمريکا هم داشته باشد! اين انجمن صنفي آمريکا که 143هزار عضو از جامعه پزشکي دارد، از تمامي اعضاي خود و نيز پزشکان غيرعضو خود خواسته تا با چنين اظهاراتي مقابله کنند.

در بيانيه‌اي که به امضاي دکتر وين جي ريلي مدير اين انجمن رسيده آمده است: «تمام مطالعات انجام‌شده نشان مي‌دهد که ديپورت‌کردن و بازگرداندن شماري از مهاجران، سلامت رواني و جسمي ميليون‌ها نفر از افراد ديگر جامعه را تحت تاثير قرار خواهد داد... .

همه اين مطالعات نشان داده‌اند که طرح موضوع اخراج دسته‌جمعي باعث رقم‌خوردن ترس و اضطراب، افزايش آمار ابتلا به افسردگي و بيماري‌هاي اضطرابي و نيز شماري از بيماري‌هاي جسمي مي‌شود. درضمن اين حالت نوعي جو بي‌اعتمادي به دولت و مقامات دولتي را در قشر گسترده‌اي از مردم جامعه رقم خواهد زد که بر وضعيت بيماري‌هاي جسمي و رواني تاثير خواهد داشت و باعث افزايش بار بيماري‌ها در جامعه خواهد شد. طبيعي است که بخشي از ساختار سلامت و اعضاي سيستم‌هاي بهداشتي هم در اين ميان درگير موضوع شوند که اين مورد هم بر وضعيت کلي سلامت کشور تاثير خواهد گذاشت.»

در چشم‌اندازي که اين بيانيه تصوير کرده است اين‌گونه آمده: «بسياري از شاغلان کادر درماني حذف خواهند شد و فشار زيادي به افراد باقيمانده براي پرکردن جاي آن‌ها وارد خواهد شد. افزايش شمار بيماران هم به ميزان کار واحدها خواهد افزود و در چنين شرايطي اوضاع، مغشوش خواهد بود و در صورت بروز هر اپيدمي کنترل شرايط بسيار مشکل خواهد بود.»

البته نکته مهمي که در اين بيانيه است اين است که هزينه‌هاي بهداشتي و درماني مهاجران و پناهجويان غيرقانوني در امريکا بسيار بالا است. براساس تخمين‌ها حدود يک‌صدم بودجه مديکد، معادل 2ميليارد دلار در سال، هزينه درمان اين گروه از مهاجران است. اما در بيانيه کالج پزشکان آمريکا آمده است: «طبيعي است که ورود مهاجران غيرقانوني، سيستم‌هاي بهداشتي و درماني را با مشکل روبرو مي‌کند و باعث ايجاد هزينه‌هاي بسيار بالا و درگيري نيروي کاري گسترده‌اي خواهد شد.

اما وظيفه اخلاقي پزشکان حکم مي‌کند که به قانونگذاران و سياستمداران گوشزد کنند که اخراج دسته‌جمعي جدا از تاثيرات نامناسبي که ممکن است روي مهاجران داشته باشد، مي‌تواند تبعات زيادي هم براي امريکا داشته باشد. اين‌چنين تصميمي روي همه ابعاد اجتماع ازجمله سيستم بهداشتي و درماني تاثير خواهد گذاشت و به‌همين دليل بايد راهکارها و شيوه‌هاي مناسب با کمترين عوارض درنظر گرفته شوند تا کمترين آسيب به خانواده‌ها، جوامع و در کل به کشور وارد شود.» سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: