کد خبر: ۷۶۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 11
شفا آنلاین>سلامت>آموزش پاسخگو يکي از محورهاي سند تحول آموزش پزشکي است که بر اساس آن پزشکان و متخصصان بايد بتوانند نيازهاي حوزه درمان را به‌خوبي رفع کنند.
به گزارش شفا آنلاین،درحالي‌که محور اصلي طرح تحول نظام سلامت در سال جاري، تحول آموزش پزشکي است، معاون آموزشي وزارت بهداشت از تعيين شاخص‌هاي دستيابي به اين هدف خبر مي‌دهد.

باقر لاريجاني با اشاره به اينکه ساماندهي رشته‌هاي علوم پزشکي يکي از زمينه‌هاي دستيابي به آموزش پاسخگو است، بسته آموزش پاسخگو و عدالت محور را به‌عنوان يکي از بسته‌هاي تحول و نوآوري آموزش علوم پزشکي توصيف کرد و گفت: «دانش‌آموختگان علوم پزشکي مي‌بايست متناسب با نيازهاي جامعه، متناسب با بار بيماري‌ها و عوامل خطر آن، وضعيت جمعيت و فناوري‌هاي علوم پزشکي تربيت شوند.»

وي بابيان اينکه متناسب‌سازي طول دوره‌هاي آموزشي در پزشکي عمومي، تخصص و فوق تخصص در راستاي ورود سريع‌تر دانشجويان پزشكي به عرصه‌هاي باليني جامعه نگر از زمينه‌هاي دستيابي به آموزش پاسخگو است، گفت: «اين امر يکي از برنامه‌هاي معاونت آموزشي طي 6 ماهه دوم امسال هست.»

معاون آموزشي وزارت بهداشت اظهار داشت: «با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي به‌عمل‌آمده در نظر است دوره پزشکي عمومي با رويکرد تربيت متخصصي پزشکي خانواده تقليل يابد. اين طرح در دست کارشناسي است، مدل‌هايي نيز پيشنهادشده که پس از نهايي شدن طي 6 ماهه دوم امسال اجرايي خواهد شد.»

لاريجاني با اشاره به موضوع آموزش پرستاري در کشور، گفت: «مي‌بايست مدل يکپارچه‌اي براي آموزش پرستاري کشور تدوين شود و با مدلي روشن دانشکده‌هاي پرستاري را متناسب با نيازهاي کشور گسترش دهيم.» معاون آموزشي وزارت بهداشت ساماندهي آموزش پرستاري و پزشکي را به‌عنوان رشته‌هايي که در ارتباط مستقيم با بيماران هستند، لازمه پاسخگويي به نيازهاي جامعه بيان کرد و ابراز اميدواري کرد مدل آموزش پزشکي و پرستاري کشور به‌زودي تدوين و به دانشگاه‌ها ابلاغ شود. اما سيد حسن امامي رضوي هم  آموزش پاسخگو را به‌عنوان يکي از اهداف اين طرح عنوان کرد و گفت: «در حوزه تربيت نيروي جديد بايد به نحوي اقدام کنيم که فارغ‌التحصيلان پزشکي بتوانند نيازهاي حوزه درمان را به نحو صحيح برآورده کنند.»

وي با اشاره به اينکه آموزش پاسخگو در برخي از رشته‌هاي گروه علوم پزشکي نظير پرستاري بيشتر به چشم مي‌خورد، اظهار کرد: « اعضاي هيئت‌علمي پرستاري و دانشجويان به‌عنوان ميهمان به بيمارستان مي‌آيند و زمان کمي را در بيمارستان حضور دارند اين در حالي است که يک دانشجوي پزشکي يا دستيار زمان بسيار بيشتري را بر بالين بيمار حضور دارند و به‌نوعي يک عضو بيمارستان به‌حساب مي‌آيند.

بنابراين تجربه آن‌ها از اين محيط دانشجويان را نسبت به دانشجويان پرستاري در شرايط بهتري قرار مي‌دهد. همين مسئله باعث شده فارغ‌التحصيلان پرستاري بعد از گذشت مدتي حضور در محيط بيمارستان‌ها تجربه کسب کنند.» حالا بايد ديد وفاق مسئولان وزارت بهداشت بر لزوم تغيير روش‌هاي آموزش پزشکي در رشته‌هاي گوناگون چه نتايجي براي دانشگاه‌ها و دانشجويان پزشکي درپي خواهد داشت.»


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: