کد خبر: ۷۶۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 06
شفا آنلاین>سلامت>طی سالهای اخیر این آمار به صورت قابل توجهی افزایش داشته است .
به گزارش شفا آنلاین،دكتر محمد جعفر صفار متخصص عفونی كودكان  گفت: سیاه سرفه بیماری شدید باكتریایی دستگاه تنفسی است كه توان سرایت بسیار بالایی دارد. 

وی افزود : علائم این بیماری پس از یك هفته دوره خاموش بصورت سرماخوردگی ساده شروع و طی یك تا دو هفته بصورت سرفه های قطاری و آزار دهنده بروز می كند كه این مرحله حدود چهار هفته به طول می انجامد و سپس خود بخود بهبود می یابد . 

استاد دانشگاه علوم پزشكی مازندران بیان داشت : سیاه سرفه در گذشته جزو بیماری های بومی كشور ها بوده و افراد بسیاری را قبل از 7 سالگی درگیر میكرده است . 

وی با بیان اینکه از سال 1940 با انجام واكسیناسیون همگانی تعداد افراد مبتلا به بیماری سیاه سرفه به طور جدی كاهش یافت ولی طی سالهای اخیر این بیماری مجددا شیوع پیدا كرده است تصریح كرد : امروزه سیاه سرفه افرادی با سنین بالاتر از جمله جوانان و نوجوانان و نیز شیر خواران جوان ( نوزادانی تا چهار ماهگی ) را درگیر می كند . 

وی با اشاره به اینکه بیشترین خطر این بیماری مربوط به شیرخواران است كه ایمنی كمی دارند ادامه داد: طی دو مطالعه در دانشگاه علوم پزشكی مازندران كه برای یافتن دلیل افزایش این بیماری صورت گرفت مشخص شد واكسن های تزریقی مشكلی نداشته و از ایمنی بالایی برخوردارند. 

استاد دانشگاه علوم پزشكی مازندران اظهار کرد : طی مطالعه دوم مشخص شد كه ایمنی واكسن ها بسیار مناسب است ولی با گذر زمان ایمنی كاهش می یابد و افراد مستعد عفونت مجدد می شوند. 

وی با اشاره به دریافت واكسن تا 7 سالگی ادامه داد : نتایج حاصله از مطالعات نشان داد كه برای جلوگیری از گسترش این بیماری باید جهت واكسیناسیون پس از 7 سالگی برنامه ریزی شود. 

دكتر صفار در پایان با بیان اینکه درمان این بیماری در مراحل اولیه بسیار موثر خواهد بود ولی هنگامی كه بیماری به مرحله سرفه های قطاری رسید درمان اثر بخشی كمتری خواهد داشت خاطرنشان کرد : طبق گزارشات مركز بیماریهای وزارت بهداشت سالیانه حدود 2/0 در صد هزار نفر به سیاه سرفه مبتلا می شوند كه طی سالهای اخیر این آمار به صورت قابل توجهی افزایش داشته است .
برچسب ها: متخصص ، عفونی ، كودكان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: