وي
با اشاره به اينکه طي جلسات مناطق آمايشي کشور، مأموريتهاي ويژه هر منطقه
مشخص و با ترکيبي هدفمند از ظرفيتها و مأموريتهاي مناطق ماتريس
برنامهريزي روشني تدوين خواهد شد، افزود: «هدف از اجراي اين بسته تسهيل
حرکت دانشگاهها در مسير تحول و نوآوري است.»
معاون
آموزشي وزارت بهداشت با اعلام اين خبر که با کشورهاي عراق و افغانستان
قراردادي درزمينه آموزش دانشجويان در رشتههاي علوم پزشکي تدوين
کردهايم،گفت: « در سال ???? در شاخص نوآوري از ميان ??? کشور در رتبه ???
ايستاديم که نشان ميدهد عليرغم همه پيشرفتها رتبه خوبي در اين بخش
نداريم، گفت: «وضعيت عربستان و ترکيه در شاخص نوآوري از ما مهمتر است.
دانشگاههاي ايراني اگر در حوزه نوآوري وارد نشوند ممکن است رتبه خود را در
رتبهبنديهاي جهاني از دست بدهند.»
لاريجاني
بابيان اينکه آمايش سرزمين به ما يک چارچوب ميدهد و به همراه سندهاي ملي
ازجمله بار بيماريهاي غير واگير در کشور، ميتواند به آموزش پزشکي کمک
کند، عنوان کرد: « براي اينکه يک کاردان دهان و دندان در سراوان تربيت کنيم
نبايد دانشجو را به تهران بياوريم و آموزش دهيم و به سراوان بازگردانيم.
?? درصد مراکز تحصيلات تکميلي در تهران است که بايد با آمايش، مهاجرت درون
کشوري را کاهش دهيم.»
وي درباره تغييرات در آموزش پزشکي خاطرنشان کرد: «در پرستاري نيز چالشهاي زيادي داريم و الگوي تربيت پرستار بازنگري ميشود. بااينکه ما در پزشکي افزايش ظرفيت داشتيم اما بسياري از بيمارستانها کمبود پرستار دارند.
تفاهمنامهاي در اين زمينه تدوين ميشود که بيمارستانها خودشان
تربيتکننده پرستار باشند و بتوانند برحسب نياز آنها را نيز جذب کنند.»
معاون
آموزشي وزارت بهداشت درباره آزمونهاي علوم پزشکي تأکيد کرد: «ما در حال
بررسي راهکارهايي هستيم که بتوانيم برخي از آزمونهاي بينالمللي در پزشکي
را در ايران برگزار کنيم. ضمن آنکه تا پايان سال هر منطقه آمايش يک مرکز
آزمون خواهد داشت و يک سازمان سنجش آموزش پزشکي نيز ايجاد ميشود.»
لاريجاني در پايان از اعتباربخشي موسسات آموزشي در سال جاري، تکميل زيرساخت
تجهيزات آموزشي با همکاري معاونت درمان و ايجاد يک بيمارستان جامع زنان در
هر منطقه آمايشي بهعنوان ساير برنامههاي پيش روي معاونت آموزشي نام برد.