تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 05
شفاآنلاین:سلامت>بهداشت>شکیب الحق کارشناس ارشد میکروبیولوژی و مدرس دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت : هنگامی که ویروس شگفت انگیز و عجیب برای نخستین بار سه سال پیش در عربستان صعودی کشف شد ، پژوهشگران و ویروس شناسان اطلاعاتی زیادی درباره اجزای تشکیل دهنده این ویروس نداشتند.
به گزارش شفا آنلاین : وی افزود : ویروسی که سندرم تنفسی خاورمیانه ای را ایجاد نمود، مرس نام گذاری شد و پس از مدتی مشخص گردید که ویروس هم خانواده سندرم شدید حاد تنفسی یا کوروناویروس سارس می باشد. ویروس مرس، منجر به مرگ بیش از 500 نفر شده است و خواستگاه اولیه آن شبه جزیره عربستان می باشد. مححقان اعلام کردند واکسنی را تولید کردند که در موارد آزمایش شده بر روی موش ، شتر و میمون موفق بوده است . این واکسن در هر دو دوز پایین و بالا، توانسته است از میمون در برابر بیماری مرس محافظت کند.

شکیب الحق افزود : یک تیم بین المللی از پژوهشگران قصد دارند تا واکسن را از لحاظ تاثیرگذاری بر روی انسان آزمایش کنند. حتی در صورت عدم موفقیت چنین آزمایشی بر روی انسان ، محققان امیدوار هستند تا با واکسینه نمودن شتر ها هنگام اتفاق افتادن طغیان بیماری در کشورهای عربی بتوانند چرخه انتقال ویروس را به انسان مختل کنند.

واکسن جدید کشف شده در دفعات مختلف پنج هفته قبل از اینکه حیوانات مورد آزمایش در معرض کوروناویروس مرس قرار بگیرند به آنها تزریق شده است و توانسته است که از میمون های مورد آزمایش هنگام پیشرفت بیماری محافظت کند. در آزمایشات صورت گرفته آنتی بادی علیه ویروس در شتر و موش پدید آمده است .نکته جالبی که در پژوهش های جدید وجود دارد این است که تولید آنتی بادی در بدن شتر بسیار شگفت انگیز است . بیماری کوروناویروس مرس در انسان به نظر می رسد که از طریق تماس نزدیک با شترها به انسان منتقل می شود. شتر مخزن این بیماری محسوب می شود بنابراین واکسن تولید شده می تواند برای جمعیت شتر مورد استفاده قرار گیرد.

به دلیل عدم وجود واکسن یا درمان قطعی برای این بیماری ویروسی نوپدید ، این ویروس خطرناک توانسته است در سالهای اخیر در بین نزدیک به 1400نفر گسترش یابد. بسیاری از موارد بیماری در خاورمیانه بوده است اگرچه یک طغیان از این ویروس در کره جنوبی امسال اتفاق افتاد که به دلیل بازگشت یک مسافر بیمار از خاورمیانه به سئول بود. به دلایل نامشخصی موارد عفونت انسانی ناشی از مرس در فصل بهار افزایش می یابد.

تنها با مطالعه بر روی نمونه انسانی است که می توان تعیین کرد واکسن جدید کشف شده تا چه مدت دوام و پایداری داشته و چه تعداد دوز یادآور جهت پیشگیری از بیماری لازم است . واکسن جدید کشف شده از ویروس زنده گرفته نشده است بنابراین توانایی ایجاد بیماری و تکثیر در بدن انسان را ندارد.

این واکسن یک واکسن سنتتیک می باشد که از کنار هم قرار گرفتن زنجیره آمینو اسید کوچک که پروتئین های سطحی کورونا ویروس مرس را تقلید می کند ایجاد شده است . وارد نمودن چنین آمینو اسیدی به جریان خون باعث می شودکه بدن فرد میزبان را فریب داده و پاسخ ایمنی مناسب همراه با تولید آنتی بادی را تحریک می کند.