کد خبر: ۷۵۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 03
وزیر بهداشت تاکید کرد؛
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>درمان>وزیر بهداشت، در پیامی به مناسبت فرا رسیدن روز بهورز، از تلاش خستگی ناپذیر بهورزان سراسر کشور در ارتقاء و بهبود شاخص های سلامت جامعه قدردانی کرد.
به گزارش شفا آنلاین : دکتر سید حسن هاشمی در این پیام از خانه‌های بهداشت به عنوان محيطي‌ترين واحد بهداشتی شهرستان و مستقر در روستا یاد کرد و آن را نماد توسعه نظام مراقبت‌های اولیه سلامت  دانست و تاکید کرد: خانه های بهداشت اثرات ارزشمندی در ارتقاء و بهبود شاخص‌های سلامت داشته و دارند.

وی در این پیام خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات بهورزان اثری بی‌بدیل در توسعه نظام سلامت در مناطق روستایی داشته است.

متن کامل پیام وزیر بهداشت به مناسبت روز بهورز به شرح زیر است:

به نام آنکه جان را فکرت آموخت

۱۲ شهریور در تاریخ نظام سلامت ایران روزی خاطره انگیز و پر ارزش است. در چنین روزی نخستین خانه بهداشت در منطقه چانقرانلو روستای حیدرلو در مرز پل ارومیه تاسیس و راه‌اندازی شد.

خانه‌ های بهداشت به عنوان محيطي‌ترين واحد بهداشتی شهرستان و مستقر در روستا، نماد توسعه نظام مراقبت‌های اولیه سلامت بوده، اثرات ارزشمندی در ارتقاء و بهبود شاخص‌های سلامت داشته و دارند. تاسیس این مراکز با هدف کمک‌رسانی هر چه بیشتر به روستايیان از طریق ارائه مراقبت‌هاي اوليه بهداشتي به جمعيت تحت پوشش صورت گرفت. تحقق فقرزدایی از روستاها که یکی از اهداف انقلاب اسلامی می‌باشد نیز از دیگر دلایل آغاز به کار این واحدها بود. 

به‌ منظور تأمین کادر خانه‌های بهداشت، تربیت افرادی آغاز گردید که «بهورز» نام گرفتند. بومي بودن بهورزان، ارتباط دائم ایشان با مردم، ثبت دقيق اطلاعات بهداشتي و نظارت مستمر از عوامل عمده پوشش مطلوب خانه‌هاي بهداشت بوده است. همچنین شناخت جمعيتي و جغرافيايي منطقه، برقراري ارتباط با مردم و توانايي جلب مشاركت آنها در روستاهاي اصلي و قمر از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های بهورزان به‌ شمار می‌رود. نقش این همکاران در آموزش بهداشت، ارائه خدمات پيشگيري و مراقبت از بيماري، ارائه مراقبت‌هاي تغذيه‌اي و بهداشت خانواده و مدارس و بهداشت محيط نیز بسیار ارزشمند است. بهورزان مسئولیت مراقبت‌هاي عمومي، بهداشت حرفه‌اي، درمان‌های ساده علامتی، جلوگیری از عوارض حاملگی‌های متعدد، واکسیناسیون کودکان و... را نیز برعهده دارند که مجموعه این اقدامات اثری بی‌بدیل در توسعه نظام سلامت در مناطق روستایی داشته است.

ضمن تبریک سالروز آغاز بکار خانه‌های بهداشت و فرا رسیدن «روز بهورز» از تلاش خستگی‌ناپذیر این همکاران عزیز قدردانی کرده، امیدوارم با همدلی و کار بیشتر، در خدمت به ملت شریف ایران، بیش از پیش موفق باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: